Dobrze wydane miliony na komunikację miejską w mieście

W Europejskim Dniu bez Samochodu Opole podsumowało jeden z najważniejszych swoich projektów inwestycyjnych – rewolucję komunikacyjną jaka dokonała się w ostatnich latach.

Zakup nowych autobusów i systemu elektronicznej sprzedaży biletów i dynamicznej informacji pasażerskiej to elementy większego projektu realizowanego przez miasto z programu „Czysta komunikacja publiczna – zwiększenie mobilności mieszkańców Aglomeracji Opolskiej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowi publicznemu”.

To komunikacyjna rewolucja stolicy województwa. W ramach projektu zmodernizowano także zajezdnię MZK przy ul. Luboszyckiej oraz wdrożono system elektronicznej obsługi pasażerów (m.in. automaty biletowe, tablice dynamicznej informacji na przystankach, karty Opolka!). Wartość całego projektu to ponad 120 milionów złotych, z czego dofinansowanie to ponad 82 mln zł.

– Żegnamy komunikacyjne czasy PRL. Wkroczyliśmy w epokę nowoczesnego, komfortowego i bezpiecznego transportu w Opolu. To jeden z najważniejszych projektów w naszym mieście – cieszy się prezydent Arkadiusz Wiśniewski.

Pierwsza dostawa 28 sztuk autobusów miała miejsce w maju 2018 r. Było to 13 autobusów o długości ok. 12 m i 15 szt. o długości 18 m. Wartość umowy wyniosła 36,5 mln zł.

Druga dostawa 23 sztuki autobusów w maju ubiegłego roku (20 sztuk o długości ok. 12 metrów i 3 szt. o długości ok. 10 metrów). Wartość umowy: 26,7 mln zł.

Trzecia dostawa dotyczyła umowy podpisanej we wrześniu ubiegłego roku ze zwycięzcą przetargu – firmą Solaris Bus & Coach S.A. Dotyczyła ona 10 niskopodłogowych autobusów 12-metrowych klasy MAXI (typ Urbino 12) o wartości 12 004 800,00 zł.

Wszystkie 61 nowych autobusów wyposażone zostało m.in. w wydajny układ klimatyzacji, system elektronicznej informacji pasażerskiej,  niską podłogę oraz system przyklęku przyjazny pasażerom o ograniczonej zdolności ruchowej oraz gniazda USB, dzięki którym można naładować swoje urządzenia mobilne.

– Dzięki tym wszystkim działaniom w Opolu udało się zmniejszyć niską emisję, a przecież w perspektywie mamy także autobusy elektryczne. Aktualnie średni wiek naszych autobusów to cztery i pół roku, a 70 procent z nich spełnia najwyższą europejską normę euro – dodaje prezes MZK w Opolu Tadeusz Stadnicki.

W ramach projektu przebudowana została zajezdnia MZK Sp. z o.o. Wartość umowy (w części projektu)to 28,3 mln zł. Dostarczony został również holownik – pojazd obsługi technicznej. Wartość umowy: 1,7 mln zł.

Projekt przewidział również dostawę i montaż  systemu elektronicznej sprzedaży biletów i dynamicznej informacji pasażerskiej. Każdy autobus wyposażony został w mobilny automat biletowy z możliwością płacenia kartą płatniczą, kasowniki elektroniczne (310 szt.) i moduły lokalizacji oraz komputer sterujący.  Na 10 przystankach w mieście zainstalowano biletomaty stacjonarne z możliwością płacenia gotówką oraz kartą płatniczą. 40 przestanków zostało wyposażonych w elektroniczne tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, wyświetlające online przewidywany czas odjazdu kolejnych autobusów. Zakupiono również 50 tys. sztuk elektronicznych kart Opolka! które pełnią funkcję nośnika biletu miesięcznego oraz e-portmonetki za którą można płacić za pojedyncze przejazdy kasownikach biletowych. Uruchomiono również nowoczesny systemem internetowej sprzedaży biletów. Uzupełnieniem systemu są elektroniczne sprawdzarki kart Opolka! którymi posługują się kontrolerzy biletowi. Wartość umowy (w części projektu): 14,0 mln zł.

Głównym celem projektu było zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w Opolu i Aglomeracji Opolskiej. Nowe zakupy pozwolą zmniejszyć emisję spalin przez autobusy MZK i zanieczyszczenia powietrza w mieście (nowe ekologiczne autobusy). Podniesiony został komfort podróżowania komunikacją miejską (nowe komfortowe autobusy z klimatyzacją). Poprawiana będzie sukcesywnie oferta przewozowa, co w praktyce oznacza większą częstotliwość kursowania i obsługę nowych terenów miasta. Skrócony zostaje czas przejazdu miejskich autobusów, m.in. poprzez likwidację sprzedaży biletów przez kierowców. Nowe tablice na przystankach poprawiły system informacji pasażerskiej, a pasażerom łatwiej zakupić bilety dzięki nowym automatom biletowym. Nowe niskopodłogowe autobusy poprawiły dostępność transportu zbiorowego osobom niepełnosprawnym. Co ważne, nowoczesne autobusy to także większe bezpieczeństwo pasażerów.

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły