Inteligentny System Transportowy ułatwi poruszanie się po opolskich drogach

Inteligentny System Transportowy (ITS) to gigantyczny system informatyczny, który ułatwi poruszanie się po Opolu. Obejmie 49 skrzyżowań plus kilka przejść dla pieszych. Powstać ma do końca czwartego kwartału tego roku, a prace ruszą w ciągu kilku najbliższych dni.

To przede wszystkim system informatyczny, który obejmuje sterowanie sygnalizatorami, informacje o wolnych miejscach parkingowych, zdarzeń drogowych, natężenia ruchu czy warunków atmosferycznych.

Ponadto, system na bieżąco będzie zbierał informacje o natężeniu hałasu i jakości powietrza. O wszystkim będą informowani kierowcy za pomocą tablic zmiennej treści.

Prace będą obejmowały modernizację sygnalizacji skrzyżowań objętych projektem, wraz z doposażeniem w kamery monitoringu wizyjnego obejmujące tarcze i wloty skrzyżowań, kamery pozyskujące dane o potokach ruchu, instalacji szeregu detektorów i innych urządzeń np. odpowiedzialnych za wykrycie żądania oraz nadanie priorytetu komunikacji miejskiej oraz pojazdom ratunkowym (straż pożarna i pogotowie ratunkowe).

Koszt to blisko 38 mln, gotowe w czwartym kwartale tego roku, start w ciągu kilku najbliższych dni.

Skrzyżowania objęte ITS: Niemodlińska – Wojska Polskiego – Hallera, obwodnica Północna – Luboszycka, obwodnica północna – Oleska, obwodnica Północna – Częstochowska, obwodnica Północna – Wrocławska, Wrocławska – Domańskiego – Partyzancka, Wrocławska – Niemodlińska – Nysy Łużyckiej, Niemodlińska – Spychalskiego, Ozimska – Witosa – Tysiąclecia-Częstochowska, Ozimska – Wiejska – Głogowska, Ozimska – Sandomierska, Ozimska – Horoszkiewicza, Ozimska – Plebiscytowa, Ozimska – Katowicka, Ozimska – Reymonta, 1 – go Maja – Reymonta, Batalionów Chłopskich – Oleska-Bohaterów Monte Cassino, Plebiscytowa – 1 Maja – Fabryczna, Jerzego i Ryszarda Kowalczyków – Mieszka I – Jagiellonów, Budowlanych – OBI, Jagiełły – Wolności (Czarnowąsy), Sosnkowskiego – Horoszkiewicza – Szarych Szeregów, Sosnkowskiego – Real (Auchan), Sosnkowskiego -Mikołajczyka, Sosnkowskiego – Pużaka, Oleska – Pużaka – Wiejska – Lipowa, 1 Maja – Katowicka, Spychalskiego – pl. Piłsudskiego – Wrocławska – Lubliniecka, Oleska – Chabrów – Okulickiego, Reymonta – wiadukt (przejazd rowerowy), Niemodlińska – Dambonia, Szarych Szeregów – Sosnkowskiego.

Przejścia dla pieszych objęte ITS: Hallera, Niemodlińska – Koszyka – Prószkowska, Niemodlińska – Styki, Ozimska – Piotrkowska, Strzelecka – Groszowicka, Budowlanych – Chorzowska, Sobieskiego – Sołtysów, Piastowska – Zamkowa, 1 Maja – Korfantego, 1 Maja – Kołłątaja, Pużaka – Grabowa, Grudzicka, Chabrów – Konwalii, Ozimska – Kani, Częstochowska – Górna, Strzelecka – Morcinka, Witosa (ok. ul. Tarnopolskiej).

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły