Rośnie największa drogowa inwestycja w historii Opola [DUŻO ZDJĘĆ]

Przebudowa skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino, Batalionów Chłopskich i Oleskiej to największa tego typu inwestycja w historii Opola.

Prace rozpoczęły się w 2019 roku i na początku obejmowały głównie przygotowania, usuwanie kolizji przekładanie i budowanie sieci infrastruktury teletechnicznej, a także budowę parkingu przy stadionie Odry. Działo się dużo, ale spektakularnych efektów prac opolanie nie widzieli. Sytuacja zmieniła się w 2020 roku kiedy inwestycja zaczęła „wychodzić z ziemi” i wreszcie mieszkańcy mogli obserwować rozmach z jakim budowa jest prowadzona.

Zakończony właśnie rok to była budowa elementów, które stworzą to gigantyczne wielopoziomowe skrzyżowanie i centrum przesiadkowe przy budynkach Uniwersytetu Opolskiego. Na poziomie +1 trwały prace przy budowie estakady wzdłuż nasypu kolejowego. To nią w przyszłości będą poruszały się bezkolizyjnie samochody w kierunku Zaodrza. Na początek wykonane zostały najazd i zjazd. Kiedy były gotowe przystąpiono do budowy wiaduktu nad ulicą Oleską tuż przy istniejącym obiekcie należącym do kolei. Jak przy wszystkich tego typu konstrukcjach najpierw było szalowanie, betonowanie i na koniec układanie masy asfaltowej. Estakada jest prawie gotowa brakuje jeszcze jednego elementu. Na razie jednak nie może on powstać. Dlaczego?

Ponieważ pod estakadą będzie przebiegał tunel. Zresztą nie tylko pod nią, ale też pod linią kolejową. Żeby mógł powstać konieczne było wykonanie przecisku w nasypie kolejowym. To jeden z najbardziej spektakularnych, a jednocześnie najtrudniejszych elementów jaki trzeba wykonać. W związku z tym, że po torach cały czas kursują pociągi należało zastosować taką technologię, która pozwoli na prace bez zatrzymywania ruchu. Stąd decyzja o wykonaniu przycisku metodą pipe roofingu. Polega ona na umieszczeniu w nasypie kilkudziesięciu rur tworzących konstrukcję, dzięki której bezpiecznie można było wcisnąć w nasyp gotowe konstrukcje tunelu. Przez ostatnie miesiące trwało betonowanie pierwszej z nich, a następnie powolne wciskanie w nasyp mającego 20 metrów szerokości, 10 długości i ważącego aż 1600 ton kolosa. Obecnie trwa budowa drugiego segmentu. Kiedy będzie gotowy i umieszczony kierowcy otrzymają możliwość dojazdu z ulicy Katowickiej bezpośrednio do osiedla Armii Krajowej.

W 2020 roku rozpoczęły się też prace związane z budową „tunelu” pod ulicą Oleską w ciągu ulic Bohaterów Monte Cassino i Batalionów Chłopskich. Żeby mógł powstać konieczne było palowanie, które rozpoczęło się kilka miesięcy temu i jest w 70 procentach ukończone.  Warto jednak podkreślić, że tunel to nazwa potoczna. W rzeczywistości w miejscu wykopu powstaną dwa betonowe obiekty, które na poziomie 0 stworzą wielkie rondo, a pod nim na poziomie -1 będzie odbywał się ruch z Zaodrza w stronę Strzelec Opolskich.

Ostatnim elementem jest budowa centrum przesiadkowego przy budynkach Uniwersytetu Opolskiego. Jest ono praktycznie gotowe, widać już perony dla autobusów, a także nowe oświetlenie. Oprócz w.w. elementów w 2020 roku w ramach przebudowy okolic Opola Wschodniego wybudowano też m.in. ekrany akustyczne, nową drogę wzdłuż dzielnicy generalskiej oraz chodniki
i drogi dla rowerów.

Inwestycja pochłonie około  140 mln złotych i ma być gotowa w sierpniu 2021.

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły