32-tonowa “bestia” zaparkowała już w Opolu

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu ma już wszystkie 61 nowych autobusów. Ostatnie 10 sztuk (niskopodłogowych autobusów firmy Solaris, 12-metrowych klasy MAXI) dotarło w maju. Dzisiaj do zajezdni przy ul. Luboszyckiej przyjechał specjalistyczny holownik.

Jest to samochód specjalny, tzw. pomoc drogowa (holownik ciężki), wyprodukowany na potrzeby opolskiego MZK. Produkcji podjęła się firma Tevor S.A., specjalizująca się w projektowaniu i budowie pojazdów na indywidualne zlecenia.

Nowy holownik zastąpi dotychczas używany i bardzo wysłużony pojazd holowniczy marki Jelcz, wyprodukowany w 1996 r. Nowy pojazd z osprzętem dodatkowym i narzędziami specjalistycznymi spełnia trzy podstawowe funkcje: holowanie niesprawnych autobusów, wykonywanie szybkich i prostych napraw bezpośrednio na liniach komunikacyjnych i przemieszczanie/transportowanie autobusów w systemie obsługowo-naprawczym w celu zapewnienia odpowiedniej organizacji pracy zaplecza technicznego.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 32 tony. Silnik Diesla spełnia normę EURO VId. Holownik ma konstrukcję czteroosiową o napędzie 8×4 i dwóch przednich osiach skrętnych. Trawers hydrauliczny jest rozkładany i wysuwany oraz przystosowany do holowania pojazdów za podniesioną przednią belkę, która jest wysuwna i regulowana hydraulicznie o długości wysuwu 3000 mm i udźwigu 20 ton. Dwie niezależne od siebie wyciągarki mają siłę uciągu 20,4 ton każda.

Holownik został zakupiony w ramach realizacji projektu “Czysta komunikacja publiczna – zwiększenie mobilności mieszkańców Aglomeracji Opolskiej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowi publicznemu – etap I” współfinansowanego w ramach PO IŚ 2014-2020. Wartość umowy: 1 709 700,00 zł. Wartość dofinansowania: 1 181 500,00 zł.

Przypomnijmy, że zakupione i dostarczone wcześniej nowoczesne autobusy wyposażone są m.in. w wydajny układ klimatyzacji oraz gniazda USB, dzięki którym można naładować swoje urządzenia mobilne. Zakup nowych autobusów i holownika to element większego projektu realizowanego przez miasto, w ramach którego zmodernizowano już zajezdnię MZK przy ul. Luboszyckiej oraz wdrożono system elektronicznej obsługi pasażerów (m.in. automaty biletowe, tablice dynamicznej informacji na przystankach, karty Opolka!).

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły