90% opolan z dobrym dostępem do komunikacji miejskiej

Prawie 90% opolan ma bardzo dobry dostęp do komunikacji zbiorowej – to wynik diagnozy stanu komunikacji zbiorowej wykonanej dla Opola. Badania przeprowadziła wrocławska firma Trako.

Mniej niż 6 lat – najmłodszy tabor w kraju

Jak czytamy w raporcie opracowanym na podstawie badań, stolica regionu może poszczycić się jednym z najmłodszych taborów w kraju – wiek autobusów nie przekracza 6 lat i sukcesywnie jest odmładzany. W jego skład wchodzi 98 autobusów marek – MAN i SOLARIS. W większości to pojazdy 12-metrowe – jest ich 83. Miejski Zakład Komunikacyjny dysponuje także 16 pojazdami o większej pojemności – 5 o długości 15 metrów (4,7%) taboru i 11 przegubowymi o długości 18 metrów. Dzięki inwestycjom przeprowadzonym w ostatniej dekadzie wszystkie pojazdy dostosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych. Każdy z realizowanych przez MZK Opole kursów jest dostępny dla osób z ograniczoną mobilnością – pojazdy są niskopodłogowe, posiadają udogodnienia dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, komunikaty w pojazdach są dostosowane dla osób z problemami wzroku – przyciski są oznaczone alfabetem Braille’a, każdy przystanek jest zapowiadany z głośników. Dodatkowo tablice informacyjne na przystankach są wyposażone w specjalne przyciski, które umożliwiają odsłuchanie informacji o nadjeżdżających pojazdach.

90% Opolan mieszka do 300 metrów od najbliższego przystanku

Miejski przewoźnik realizuje przejazdy na 23 liniach publicznych – 18 dziennych, z których 14 to połączenia typowo miejskie, trzy mają za to charakter miejsko-podmiejski. Linia 80 jest stricte podmiejska. Jak wynika z analizy, podstawowy układ komunikacyjny w mieście tworzą linie: 3, 10 i 17 oraz zespoły linii: 8 i 12, 5, 9 i 13 oraz 15 i 25. Są to najczęściej uczęszczane przez pasażerów trasy. Łączą one osiedla i dzielnice Opola z Dworcem Głównym, czyli ścisłym centrum miasta. W szczytowych porach, w dni robocze, linie te kursują średnio co 15 minut.

Jak czytamy w zestawieniu, uwzględniając dodatkowo aspekt dostępności czasowej transportu publicznego, dobra, bardzo dobra lub celująca dostępność komunikacji zbiorowej dotyczy 78,1% mieszkańców Opola. Do dyspozycji pasażerów w obrębie miasta znajduje się 471 przystanków.  Prawie 90% opolan mieszka w odległości do 300 metrów od najbliższego przystanku. Graniczna dla atrakcyjności komunikacji miejskiej odległość 500 metrów do najbliższego przystanku autobusowego cechuje 97,4% Opolan.

Zmiany na przestrzeni lat

Ostatni taki raport został opracowany w 2013 roku. Od tego czasu komunikacja miejska w Opolu gruntownie się zmieniła. Wycofano pojazdy wysokopodłogowe (ostatni Ikarus zjechał z trasy w 2013 roku), spadł średni wiek pojazdów (z 10 do nieco ponad 5 lat), do obsługi wprowadzono także pojazdy elektryczne. W tym czasie wprowadzono także takie udogodnienia jak: biletomaty stacjonarne i mobilne, możliwość zakupu biletów przez Internet, system biletu elektronicznego OPOLKA!. Na przystankach zamontowano kilkadziesiąt elektronicznych tablic Dynamicznej Informacji Pasażerskiej prezentujących informację rozkładową real-time.

Liczba pasażerów podróżujących opolską komunikacją miejską systematycznie rosła do 2020 r. Z powodu epidemii COVID-19 liczba ta jednak zmalała, bo wprowadzone zostały limity dopuszczalnej liczby osób w autobusach i ograniczenia objęły mobilność mieszkańców.

Plan, który został wykonany ma na celu wskazanie kierunków dalszego rozwoju i doskonalenia funkcjonowania transportu publicznego w Opolu. Ma to przede wszystkim podnieść jakość życia w mieście, przy równoczesnej poprawie efektywności i konkurencyjności komunikacji miejskiej. Ma on również zachęcić do korzystania z transportu miejskiego oraz do częstszego podróżowania autobusami MZK.

Najnowsze artykuły