Autobusy elektryczne przyjechały do Opola!

Pierwsze trzy pojazdy marki Solaris są już w zajezdni MZK, kolejne dwa przyjadą w najbliższych dniach. Wszystkie będą jeździły na linii 25, ale na ich uruchomienie trzeba będzie jednak nieco poczekać.

Wszystko dlatego, że by elektryki mogły poruszać się ulicami Opola musi być przygotowana specjalna infrastruktura, w tym ładowarki. Trwa właśnie ich budowa i montaż – w okolicach pętli przy ul. Prószkowskiej budowana jest stacja szybkiego ładowania, a w zajezdni MZK trwa montaż stacji.

Pojazdy marki Solaris zostały zakupione w ramach projektu “Elektromobilne Opole – etap 1”. Koszt całego projektu to 21 milionów złotych. 14 milionów pochodzi z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W ramach realizacji zadania zbudowana zostanie także ładowarka pantografowa, czyli ładowarka szybkiego ładowania, która będzie znajdowała się na pętli przy ul. Prószkowskiej. Jej moc to 300 kW i będzie działała ona na zasadzie odwróconego pantografu – autobus będzie podjeżdżał do stacji, gdzie na jego dach opuści się specjalne urządzenie, które załaduję pojazd. Kolejne ładowarki znajdują się w bazie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Luboszyckiej w Opolu. W zajezdni montowane są właśnie trzy dwustanowiskowe stacje ładowania o mocy wyjściowej 120 kW.

Autobusy, które będą jeździły po ulicach Opola, to pojazdy Urbino 12 elektric. Są one wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy i będą napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. Pojazdy posiadają trzy pary podwójnych drzwi, a na ich pokładzie znajduje się 28 miejsc siedzących, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z wózkami dziecięcymi. Autobusy są wyposażone również w dostęp do sieci WiFi oraz w gniazda USB. To pierwsze pojazdy elektryczne w stolicy województwa.

W trakcie realizacji jest też projekt “Elektromobilne Opole – etap 2”. W jego ramach do stolicy regionu trafi kolejnych dziewięć elektrycznych pojazdów. Będą one jeździły na trasach: 3 oraz 11. Dodatkowo na pętli przy ul. Pużaka zamontowana zostanie ładowarka pantografowa, a w zajezdni MZK cztery stacje ładowania.

Koszt tej inwestycji to prawie 34 miliony złotych z czego prawie 20 milionów złotych to dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu Zielony Transport Publiczny.

Najnowsze artykuły