Częściej na promocji – inflacja zmienia przyzwyczajenia zakupowe Polaków

Coraz częściej kupujemy produkty z promocji, rzadziej sięgamy po produkty premium. Jak wynika z badań sieci PSH Lewiatan, rosnąca inflacja i wzrost cen produktów zmieniają przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Konsumenci rozważniej wydają pieniądze. 38% z nich wybiera przecenione produkty, a 18% zrezygnowało z produktów premium. Jak mówi w rozmowie z portalem Newseria Biznes Marcin Poniatowski, członek zarządu i dyrektor ds. marketingu w Lewiatan Holding SA, głównym kryterium zakupowym dla Polaków stała się cena.

– Klienci bardzo chętnie kupują produkty z niższymi cenami. Biorąc pod uwagę dzisiejszą sytuację rynkową, wydaje się być oczywiste przy rosnącej inflacji, przy problemach kosztowych wielu z nas, że klienci będą szukali produktów, które mają niższą cenę – zaznacza Marcin Poniatowski.

Badania zostały przeprowadzone w sierpniu. Wynika z nich także, że kupujemy mniej, niż w latach poprzednich. Duża część sięga zaś tylko po produkty niezbędne. 33% respondentów przywiązuje też większą wagę do planowania zakupów, aby uniknąć nieplanowanych wydatków.

– 62 proc. Polaków mówi, że zmieniło swoje preferencje pod wpływem obecnej sytuacji, czyli bardzo dużej dynamiki inflacyjnej, niepewnej sytuacji związanej z kosztami i sytuacji geopolitycznej, w której się znaleźliśmy w związku z wojną za naszą wschodnią granicą – mówi Poniatowski.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu roku ceny wzrosły o 17,2%. To najwięcej od lutego 1997 roku. Największy wpływ na to miały wzrosty cen energii (o ponad 44% w stosunku do września 2021 roku). Ceny samej żywności wzrosły o ponad 19%. Najbardziej takich produktów jak mąka, pieczywo, drób i mleko.

– To, czy obecne trendy się utrzymają, zależy od tego, jak będzie się zmieniała nasza sytuacja geopolityczna. Jeżeli nadal będziemy poddawani presji kosztowej, jeżeli nadal inflacja będzie rosła, to duża część tych trendów się utrzyma w dłuższym czasie i musimy się do tego przyzwyczaić – ocenia członek zarządu Lewiatan Holding. – Na pewno klienci będą patrzyli, ile pieniędzy im zostaje i jak je odpowiednio zagospodarować. Jeśli sytuacja geopolityczna się poprawi, możemy liczyć na to, że klienci będą bardziej otwarci, będą kupowali więcej produktów premium i szukali dodatkowych elementów rozrywkowych – dodaje.

Najnowsze artykuły