Gdzie szukać pomocy w sprawach konsumenckich?

Rozmowa z Markiem Trejdą (na zdjęciu), który wraz ze swoim współpracownikiem z biura Miejskiego Rzecznika Konsumenta, przyjmuje zgłoszenia w sprawach dotyczących reklamacji towarów i usług.

 

Wydaje mi się, że podpisałem niekorzystną umowę. Co mam zrobić?
– Jeśli „mleko się już rozlało”, to są dwie drogi: albo ją realizować, albo próbować szukać wyjścia z sytuacji.

Wybieram drugą opcję. Może mi pan pomóc?
– Po to jest powołane nasze biuro. Służymy mieszkańcom Opola pomocą, radą. Często też interweniujemy.

Dużo osób zgłasza się do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów?
– W 2018 roku z usług biura skorzystało blisko 3000 mieszkańców. Oczywiście nie każde zgłoszenie kończy się naszą interwencją. Czasami wystarczy porada drogą telefoniczną. Obserwuję, że u ludzi rośnie świadomość, tego że jako konsumenci mają swoje prawa. Mogą ich dochodzić i robią to coraz częściej.

Z jakimi sprawami zgłaszają się mieszkańcy?
– Zajmujemy się wszelkimi sprawami konsumenckimi. Najczęściej są one związane reklamacją różnego rodzaju towarów oraz usług związanych np. z umowami turystycznymi, telekomunikacyjnymi czy energetycznymi. O tym, że są to wszelkie sprawy, może niech świadczy fakt, że mieliśmy interwencję w sprawie wózka dla noworodka, ale też w sprawie źle wykonanego nagrobka. Czyli całe spektrum spraw dotyczących różnych dziedzin życia.

Jest jakaś grupa spraw, z którymi jest duży problem?
– Bardzo dużo jest zgłoszeń od osób w wieku senioralnym w sprawie umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, w tym na różnego rodzaju pokazach. Działa prosty mechanizm psychologiczny: ludzie są zapraszani na pokaz pod pretekstem odbioru jakiegoś prezentu, często częstowani np. kawą czy ciastem. Czują się zobowiązani, więc jak potem następuje prezentacja jakiegoś produktu, to łatwiej im po prostu coś wcisnąć. No i potem w jakiejś absurdalnej cenie kupują garnki, odkurzacze czy inny sprzęt, który w normalnym sklepie jest dużo tańszy. Do tego ten zakup często jest na raty i w związku z tym pojawiają się dodatkowe koszty.

Jak się przed tym ustrzec?
– Naprawdę uważajmy z takimi pokazami. Czytajmy umowy. Zdaję sobie sprawę, że często się nie chce, że są pisane małym drukiem, że często po przeczytaniu jednego akapitu mamy dosyć. A pan czy pani przedstawiający ofertę byli mili, sympatyczni i solennie zapewniali, że koszty są niskie. Z doświadczenia wiem, że po zawarciu umowy na pokazie konsumenci wstydzą się o tym powiedzieć rodzinie, znajomym. Kontaktują się bezpośrednio ze sprzedawcą próbując samemu rozwiązać sprawę. Wówczas bardzo często są wprowadzani w błąd. Jak wynika z relacji osób zgłaszających się do naszego biura sprzedawcy informują, że nie ma możliwości zrezygnować z dokonanego zakupu, a to nieprawda. W tego rodzaju sprawach zawsze konsumentom oferujemy swoją pomoc. Dotychczas skutecznie udało nam się pomóc odstąpić od tego rodzaju umów na kwotę przeszło pół miliona złotych.

Jaką jeszcze radę może pan udzielić czytelnikom?
– Pamiętajmy, że od umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa mamy jako konsumenci prawo odstąpić w terminie 14 dni od wydania towaru. To bardzo ważne.

Czy wśród osób, które zawierają niekorzystne umowy są głównie osoby starsze?
– Nie generalizowałbym, choć oczywiście osób starszych, emerytów jest dużo. To wynika z tego, że starsze osoby są bardziej ufne, otwarte, mają większą wiarę w ludzi. Nie przychodzi im do głowy, że mogą być oszukiwane. Oceniając jednak kilka ostatnich lat, to właśnie wśród osób starszych świadomość praw konsumenckich najbardziej wzrosła.

Czy prowadzi pan jako rzecznik konsumentów jakieś akcje edukacyjne czy profilaktyczne?
– Tak. Są one prowadzone cyklicznie. Zresztą wkrótce ruszamy z kolejną edycją kampanii informacyjnej „Świadomy Senior” realizowanej pod patronatem Prezydenta Miasta Opola. Będziemy spotykać się z seniorami we wszystkich Domach Dziennego Pobytu i Klubach Seniora działających w mieście.

Informuje pan o nieprawidłowościach inne instytucje?
– Ściśle współpracujemy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do UOKiK-u zgłaszamy wszelkie nieprawidłowości z jakimi się spotykamy. Takie zgłoszenia stanowią podstawę do wszczęcia przez UOKiK postępowań, które mogą prowadzić do nałożenia na nieuczciwych sprzedawców kar finansowych.

Ważne
Do biura Miejskiego Rzecznika Konsumenta można przyjść osobiście w poniedziałki i środy w godz. 7.30 – 15.30 oraz w piątki w godz. 7.30 – 14.00. Mieści się ono budynku Instytutu Śląskiego (ul. Piastowska 17, VI piętro, pokój 609).
Telefon – 77 44 38 735.
Mail: mrk@um.opole.pl

Najnowsze artykuły