ITS ułatwi poruszanie się po Opolu

Właśnie ruszyły prace związane z Inteligentnym Systemem Transportowym. Na początek montaż czujników, dzięki którym będziemy wiedzieć gdzie są wolne miejsca parkingowe.

Takich czujników trzeba zamontować na terenie Opola około 3 tysięcy. Pierwsze będą instalowane na parkingach na wyspie Bolko, przy parku 800 lecia oraz na małym parkingu za jazem. Kolejne między pojawią się m.in. w strefie płatnego parkowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy nie będą już tracić czasu na krążenie po mieście w poszukiwaniu wolnego miejsca. Informację o dostępności i lokalizacji wolnych miejsc będzie można sprawdzić na tablicach informacyjnych i na specjalnym portalu. Korzyści z takiego rozwiązania jest sporo. Z jednej strony oszczędność czasu i nerwów, z drugiej ochrona środowiska, bo z góry będziemy wiedzieć gdzie się udać żeby zaparkować.

Jednak to tylko część zmian jakie zajdą dzięki ITS.

Przede wszystkim poprawi się komfort jazdy po mieście. Dzięki systemowi kamer i czujników montowanych na skrzyżowaniach lepiej monitorowane będą potoki samochodów a co za tym idzie łatwiej będzie niwelować zatory powstające szczególnie w godzinach szczytu. System ITS obejmie 49 skrzyżowań plus przejścia dla pieszych.

Skrzyżowania objęte ITS: Niemodlińska – Wojska Polskiego – Hallera, obwodnica Północna – Luboszycka, obwodnica północna – Oleska, obwodnica Północna – Częstochowska, obwodnica Północna – Wrocławska, Wrocławska – Domańskiego – Partyzancka, Wrocławska – Niemodlińska – Nysy Łużyckiej, Niemodlińska – Spychalskiego, Ozimska – Witosa – Tysiąclecia-Częstochowska, Ozimska – Wiejska – Głogowska, Ozimska – Sandomierska, Ozimska – Horoszkiewicza, Ozimska – Plebiscytowa, Ozimska – Katowicka, Ozimska – Reymonta, 1 – go Maja – Reymonta, Batalionów Chłopskich – Oleska-Bohaterów Monte Cassino, Plebiscytowa – 1 Maja – Fabryczna, Jerzego i Ryszarda Kowalczyków – Mieszka I – Jagiellonów, Budowlanych – OBI, Jagiełły – Wolności (Czarnowąsy), Sosnkowskiego – Horoszkiewicza – Szarych Szeregów, Sosnkowskiego – Real (Auchan), Sosnkowskiego -Mikołajczyka, Sosnkowskiego – Pużaka, Oleska – Pużaka – Wiejska – Lipowa, 1 Maja – Katowicka, Spychalskiego – pl. Piłsudskiego – Wrocławska – Lubliniecka, Oleska – Chabrów – Okulickiego, Reymonta – wiadukt (przejazd rowerowy), Niemodlińska – Dambonia, Szarych Szeregów – Sosnkowskiego.
Przejścia dla pieszych objęte ITS: Hallera, Niemodlińska – Koszyka – Prószkowska, Niemodlińska – Styki, Ozimska – Piotrkowska, Strzelecka – Groszowicka, Budowlanych – Chorzowska, Sobieskiego – Sołtysów, Piastowska – Zamkowa, 1 Maja – Korfantego, 1 Maja – Kołłątaja, Pużaka – Grabowa, Grudzicka, Chabrów – Konwalii, Ozimska – Kani, Częstochowska – Górna, Strzelecka – Morcinka, Witosa (ok. ul. Tarnopolskiej).

ITS to też ułatwienia dla autobusów MZK, karetek, policji i straży pożarnej, które będą uprzywilejowane na ulicach. Przełoży to z jednej strony na szybkość przejazdu komunikacją miejską, z drugiej skróci czas przejazdu służb na miejsce zdarzenia.

ITS będzie kosztował blisko 38 mln i będzie gotowy w ostatnim kwartale tego roku.

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły