Jak poradzić sobie z nauką zdalną? Podpowiadają specjaliści
Codziennością dla uczniów szkół na całym świecie jest dziś nauka zdalna. To wyzwanie nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale i dla rodziców, którzy wspierają swoich wychowanków w edukacji. Jak sprawić, by nauka w domowych czterech ścianach była skuteczna – podpowiadają specjaliści Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu.
W przypadku dzieci młodszych ważny jest stały harmonogram dnia. Kolejne zadania i zajęcia mogą być opisane lub narysowane na kartach, które dziecko sukcesywnie będzie odkładało po zakończeniu działań. Na kartach powinny się znaleźć: zajęcia szkolne, których rytm wyznacza plan lekcji otrzymany ze szkoły, zajęcia „domowe”, odpoczynek, posiłki, itp.
Najczęściej po powrocie ze szkoły dzieci zdają rodzicom relację z dnia. Ten rytuał powinien zostać podtrzymany także w przypadku lekcji online. Podobnie jak wspólne odrabianie zadań domowych.
Istotne, by rodzice z danej klasy utrzymywali kontakt oraz zapewnili zdalny kontakt (najlepiej video) wzajemny uczniów. Dzieci powinny mieć też wirtualny kontakt z całą rodziną – dziadkami czy ciociami.
Przebywając w domu, należy dbać o właściwą treść oglądanych programów, czytanych książek – które będąc ciekawe, ale nie stresujące, dotyczące np. życia zwierząt, przyrody czy zabawnych przygód. Warto także umożliwić dzieciom aktywność artystyczną w domu, taką, jaką lubią (plastyczną, teatralną, muzyczną, taneczną), a także wskazywać przykłady takiej aktywności w tutorialach i filmach instruktażowych. Oczywiście ważne jest też utrzymywanie równowagi i zapewnienie dzieciom aktywności na świeżym powietrzu.
Jeśli jest taka potrzeba, należy kontaktować się ze specjalistami (pedagogiem, psychologiem) np. ze szkoły, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w przypadku niepokojących zachowań i trudności edukacyjnych.
W przypadku młodzieży (uczniów starszych) także istnieje potrzeba angażowania się rodziców w prace domowe. Należy też rozmawiać o zainteresowaniach, potrzebach, ocenach, szkole, nauce i koleżankach, kolegach oraz spędzać czas na wspólnych czynnościach, rozrywce, spacerach.
Jednocześnie dorośli powinni uczyć się od dzieci wirtualnej rzeczywistości i współczesnego języka tej rzeczywistości równoległej.