Jaki jest ruch na naszych drogach? Właśnie trwa liczenie
Od stycznia do października tego roku mierzone jest natężenie ruchu na autostradach, drogach ekspresowych oraz krajowych. W naszym województwie pomiar zaplanowano w 104 punktach. Wyniki badania opublikowane zostaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2026 roku. Równo 100 lat od wykonania pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce.
Stanowić one będą podstawowe źródło informacji o ruchu drogowym w Polsce na istniejącej sieci dróg krajowych, z wyjątkiem odcinków, które znajdują się w miastach na prawach powiatu i w związku z tym nie są administrowane przez GDDKiA.
104 punkty pomiarowe
Generalny Pomiar Ruchu (GPR) 2025 przeprowadzony zostanie z podziałem na cztery części. Dla każdej stworzono odrębną umowę z firmą Eutra z Warszawy na łączną kwotę prawie 932 tys. zł. W naszym województwie GPR zostanie przeprowadzony w 104 punktach. Pomiarem objęto autostradę A4, drogę ekspresową S11 oraz drogi krajowe znajdujące się w zarządzie GDDKiA: DK11, DK38, DK39, DK40, DK41, DK42, DK43, DK45, DK46, DK88 oraz DK94.
– Punkty pomiarowe wyznaczymy na całej sieci, dzieląc drogi na odcinki. Odcinki pomiarowe wyznaczamy indywidualnie, biorąc pod uwagę istotne czynniki wpływające na zmianę wielkości ruchu, w szczególności skrzyżowania z drogami krajowymi i wojewódzkimi oraz ważnymi drogami lokalnymi, granice miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców, a także odcinki, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (np. duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe, centra handlowe itp. – mówi Agata Andruszewska z opolskiego oddziału GDDKiA.
Kamera rejestrująca ruch widzi wszystko
W punktach pomiarowych zostaną ustawione kamery rejestrujące ruch. Następnie dane z zapisu będą opracowane i przeanalizowane z uwzględnieniem liczby i kategorii pojazdów. Ruch pojazdów podzielony zostanie na następujące kategorie: samochody osobowe, motocykle i motorowery, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), mikrobusy, samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy, ciągniki rolnicze, rowery, hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego. Wykorzystane zostaną dane pochodzące z automatycznych systemów pomiaru ruchu.
– Pomiary automatyczne dostarczą danych z całego roku, a pomiary wideo będą prowadzone w specjalnie wybranych dziewięciu terminach pomiarowych, od stycznia do października 2025 r. Podstawową informacją, którą uzyskamy dzięki badaniu ruchu pojazdów, będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Ta liczba pokaże nam, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi – dodaje Agata Andruszewska.
To jednak nie wszystko. Mierzony też będzie średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek), średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień), średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00), średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00), średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00), rodzaje pojazdów, kierunki ruchu.
Jak to było kiedyś…
Wyniki badania zostaną opublikowane w 2026 roku, równo 100 lat od wykonania pierwszego pomiaru ruchu samochodowego w Polsce. Badania na drogach państwowych o twardej nawierzchni rozpoczęły się na początku stycznia 1926 r. (2, 3 i 4 stycznia), następnie kontynuowano je co 26 dni, do końca roku. Pomiary wykonywali dróżnicy lub nadzorcy mostów. W specjalnie zaprojektowanych w tym celu książeczkach ręcznie zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt. Pierwszy pomiar, tak jak i współczesne, zwracał uwagę na rodzaje pojazdów poruszających się po drogach. Wyróżniano dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne.
Pierwszy powojenny pomiar ruchu przeprowadzono w 1954 roku. Od 1965 roku badanie prowadzone jest w regularnych, 5-letnich odstępach. Za standaryzację pomiarów odpowiada Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych. Po zmianie podziału administracyjnego kraju od 2000 roku pomiar ruchu wykonuje się odrębnie w każdym województwie, na drogach krajowych i wojewódzkich, na podstawie zasad opracowanych przez GDDKiA. Z każdym kolejnym GPR pomiar był w coraz większym stopniu wykonywany za pomocą wideorejestratorów, które zastąpiły obserwatorów. Ostatnie badanie zrobione w latach 2020-2021 korzystało już w pełni z zapisów wideo i automatycznych liczników ruchu.
fot. GDDKiA