Jedzmy owoce!

Najlepsze źródło witamin, błonnika oraz składników odżywczych. Ich rola w utrzymaniu naszego organizmu w zdrowiu i dobrej kondycji jest nieoceniona i nie do zastąpienia. Owoce, bo o nich mowa, obchodzą dziś swoje święto. Kolorowe, w rozmaitych kształtach i smakach, aromatyczne, słodkie i kwaśne, z twardą skórką i miękkim miąższem, wszystkie owoce bez wyjątku to rozkosz dla podniebienia.

Międzynarodowy Dzień Owoców przypadający 1 lipca został zapoczątkowany przez niemieckich studentów podczas pikniku w berlińskim Parku Muru (Mauerpark) w 2007 roku. Od tamtego czasu święto zyskuje coraz większy rozgłos i jest obchodzone z prawdziwą radością na całym świecie.

Dietetycy oraz specjaliści do spraw żywienia zgodnie twierdzą, że warzywa i owoce powinny stanowić połowę dziennej porcji tego, co spożywamy. Natomiast według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinniśmy zjadać minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie (porcja jest liczona jako 80 g), przez co możemy zapobiegać chorobom cywilizacyjnym oraz  schorzeniom geriatrycznym.

Owoce i warzywa są bogatym źródłem m.in. błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych, związków flawonoidowych, fitoestrogenów, pektyn, łatwo przyswajalnych cukrów i kwasów organicznych. Im więcej owoców w codziennym jadłospisie, tym lepiej dla naszego zdrowia.  Dodatkowo ich kolor jest powiązany ze składnikami odżywczymi i może nam podpowiedzieć w jakim aspekcie zdrowia mogą być dla naszego organizmu wsparciem. Czerwone jak: wiśnie, żurawina, arbuz, czerwona porzeczka, pomidory, buraki, papryka swoją barwę zawdzięczają likopenowi oraz antocyjanom o właściwościach przeciwutleniających. Ciekawym owocem w tym gronie są czereśnie, które pomagają w zasypianiu, ponieważ zawierają melatoninę – hormon odpowiedzialny za regulowanie cyklu snu. Pomarańczowe i żółte jak banany, ananas, cytryna, morele, kurkuma, marchew swoją barwę zawdzięczają karotenoidom i maj a dużo prowitaminy A. Biorą one udział w usuwaniu z organizmu wolnych rodników i pomagają zachować zdrowy wzrok. Zielone jak agrest, kiwi, zielone jabłka, awokado, sałata, szpinak, jarmuż swoją barwę zawdzięczają chlorofilowi i są bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego. Wpływają korzystnie na układ odpornościowy. Niebieskie i fioletowe jak jeżyny, jagody, aronia, borówki, bakłażany, winogrona swoją barwę zawdzięczają antocyjanom. Wpływają głównie na zmniejszenie stresu oksydacyjnego organizmu.

Do najbardziej odżywczych owoców możemy zaliczyć jagody acai, nazywane owocami zdrowia i młodości; maliny, które obniżają ciśnienie krwi; grejpfruty będące świetnymi spalaczami tłuszczu i pomocą w odchudzaniu; banany, które działają kojąco na żołądek; kiwi działające przeciwnowotworowo; granaty dodające sił poprawiające samopoczucie; awokado, które jest przeciwutleniaczem; jabłka wspomagające trawienie oraz winogrono będące eliksirem młodości.

Jak podaje GUS: Przeciętny Polak w 2021 r. zjadł blisko 4 kg owoców oraz ponad 7,7 kg warzyw miesięcznie. Grupą, która kupiła najwięcej owoców i warzyw są emeryci i renciści. W 2022 roku w ich miesięcznej diecie było ponad 5 kg owoców i ponad 10 kg warzyw. Pozostałe analizowane grupy, czyli pracownicy i pracujący na własny rachunek, kupili niecałe 11 kg takich produktów.

Sezon na owoce otworzyły ulubione przez większość Polaków – truskawki. Ich status pokazały wyniki „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez firmę badawczą Kantar – to ulubiony owoc zarówno młodszych, jak i starszych mieszkańców wszystkich regionów Polski i najbardziej wyczekiwany owoc, który jednocześnie otwiera sezon owocowy.

Jabłka, banany, gruszki, maliny, borówki, owoce egzotyczne czy tzw. superfoods jak awokado i jagody acai – każdy owoc znajdzie swoje miejsce w kuchni i z każdego można przyrządzić smaczne i zdrowe potrawy. Doskonale sprawdzają się jako przekąska i są zdecydowanie zdrowsze od słodyczy czy ciastek. Oczywiście sporo zależy od osobistych preferencji oraz wybranych gatunków, ale zawsze można z nich zrobić przepyszny koktajl, soki, dżemy i inne przetwory, sałatki czy po prostu zjeść świeże.

 

Najnowsze artykuły