Lato 2022. Bezpieczny senior

Przez pierwszy tydzień lata razem z opolską policją opisujemy najważniejsze zasady bezpiecznego wypoczynku. Dziś podopowiadamy co zrobić by nie pozwolić seniorom dać się oszukać metodami typu “na wnuczka” czy “na policjanta”.

Tym bardziej, że wakacje to czasy, gdy oszuści działający w ten sposób mogą wzmóc swoją aktywność. Jednym ze sposobów, w jaki wyłudzają pieniądze, jest poinformowanie rozmówcy o wypadku drogowym bliskiej osoby. Taki scenariusz, zwłaszcza gdy rzeczywiście, ktoś z rodziny jest na wakacjach, bywa przekonywujący. Dlatego koniecznie upewnijmy się, że nasi rodzice, dziadkowie bądź seniorzy z naszego otoczenia, wiedzą jak zareagować w takiej sytuacji. Przypomnijmy im, że:

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numer alarmowy 112.

Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Pamiętajmy, że metody którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw na wnuczka, policjanta czy funkcjonariusza CBŚP. Każda może się różnić, jednak kończy się tak samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe. Uczulcie seniorów, których znacie, że to sygnały które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają.

Najnowsze artykuły