Malowidło Władysława Początka już zdobi centrum przesiadkowe Opole Główne

Po około trzech miesiącach prac nad rekonstrukcją malowidła Władysława Początka zawisło ono w holu centrum przesiadkowego Opole Główne. Już wkrótce efekt końcowy zobaczą także pasażerowie i opolanie.

Praca o wymiarach 130cm x 520cm kryła się w dawnej poczekalni dworca PKS. Zakrywała je boazeria. Na dekoracji z przełomu lat 60-tych i 70-tych ubiegłego wieku po jednej stronie widnieją postaci w strojach wskazujących na czasy kiedy podróżowano konno – artysta umieścił tam również dyliżans. Po drugiej stronie przedstawiono osoby z następnej epoki, za którymi stoi autobus.

– To jest alegoria podróży. To malowidło idealnie koresponduje z innym, którego autorem jest również Władysław Początek, a znajduje się ono w poczekalni dworca PKP. Tam pokazany jest rozwój kolei, natomiast w centrum przesiadkowym Opole Główne mam pokazany rozwój transportu kołowego – tłumaczy Joanna Filipczyk dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej.

Pomimo, iż malowidło nie było wpisane do rejestru zabytków, to zdecydowano się je zachować poprzez rekonstrukcję. Dlatego też zlecono konserwatorom dzieł sztuki z Muzeum Śląska Opolskiego opracowanie stosownej dokumentacji, obejmującej m. in. wykonanie dokumentacji fotograficznej, wykonanie kalki oraz pobranie próbek do badania w celu ustalenia technologii wykonania.

– Rekonstrukcja była najlepszym rozwiązaniem. Przenoszenie istniejącego dzieła z ściany poprzedniego dworca PKS mogłoby spowodować jego znaczące uszkodzenie a dodatkowo wiązałoby się to olbrzymimi kosztami. Dlatego zdecydowano się na rekonstrukcję – zaznacza Beata Wewiórka z Muzeum Śląska Opolskiego, która wykonała rekonstrukcję.

Wiele dzieł Władysława Początka, które były sporych rozmiarów dekoracjami zniknęło z przestrzeni Opola. Wśród nich było wnętrze restauracji Festiwalowej czy wejście do kina Odra. Dlatego tak ważne było odtworzenie dzieła z dworca PKS.

-To malowidło to przede wszystkim subtelny kolor i linia. U autora ta linia była idealna, ale żeby taka mogła być musiał mieć idealne podłoże. Oryginalnie na tynk wapienny Początek nałożył zaprawę gipsową aby mieć idealne podłoże. I ja też musiałam osiągnąć to idealne podłoże i perfekcyjną linię – wyjaśnia Wewiórka.

Rekonstrukcja pracy Władysława Początka została namalowana na płycie. Zdecydowały o tym względy praktyczne. Po pierwsze, dzięki temu udało się osiągnąć idealnie równe podłoże, a po drugie płyta zapewnia większą mobilność działa. W przypadku prowadzenia w przyszłości prac w holu dworca będzie można je szybko zdemontować i zabezpieczyć,

Przypomnijmy, iż Władysław Początek urodził się w 1910 roku w Rzeszowie. Artystyczne szlify zbierał najpierw w Poznaniu w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego, a później w Krakowie w Akademii Sztuk Pięknych. W 1936 roku podjął pracę w Szkole Zawodowej w Rzeszowie, przekazując swą wiedzę o rysunku. Cztery lata później otworzył pracownię usług plastycznych, by po wojnie przyjechać do Opola. Był jednym z organizatorów Państwowego Ogniska Kultury Plastycznej. Przez 11 lat prowadził najpierw opolski oddział, a następnie okręg Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego malowidło zdobi już poczekalnię opolskiego dworca PKP.

Najnowsze artykuły