Matura to nie bzdura, zwłaszcza międzynarodowa

Matury w tym roku zaczynają się 5 maja, z jednym wyjątkiem:  matura międzynarodowa ruszy dziś, 28 kwietnia. Liceum Ogólnokształcące nr 3 w Opolu jest jedyną szkołą w regionie, która realizuje program Matury Międzynarodowej. „Trójka” jako jedyna w regionie znalazła się bowiem w gronie IB World School for the Diploma Programme.

Znaleźć się w tym gronie nie było łatwo. Spełnienie wymogów oznaczało konieczność wielomiesięcznych przygotowań.  Zajęcia prowadzone są w języku angielskim, co wymagało od nauczycieli przystąpienia i zaliczenia specjalnych kursów. Program Matury Międzynarodowej IB Diploma Programme jest dwuletnim cyklem kształcenia w trzeciej i czwartej klasie liceum. Nauka kończy się maturą, która staje się przepustką do studiów na uczelniach na całym świecie. Same programy przedmiotowe, nie licząc  rzecz jasna języka ojczystego, wszędzie są dokładnie takie same.  Tym roku maturę międzynarodową w LO nr 3 uczniowie zdają po raz pierwszy.

To jest łatwy egzamin, na maturze uczeń wybiera po jednym przedmiocie z każdego z sześciu obszarów, którymi są: język polski, języki obce – angielski lub niemiecki, nauki społeczne, geografia, psychologia, ekonomia, historia, nauki eksperymentalne- biologia , chemia, piąty obszar to matematyka a szósty – język niemiecki lub dowolny przedmiot z grupy trzeciej i czwartej. Przy czym trzy wybrane przedmioty uczeń wybiera na poziomie rozszerzonym a trzy na podstawowym. Dodatkowo każdy uczeń uczęszcza na zajęcia z Teorii Wiedzy, a na zakończenie kształcenia pisze pracę maturalną, która z reguły jest plonem dwuletnich naukowych dociekań. Wszystkie prace dyplomowe, często o charakterze  międzyprzedmiotowym sprawdza się pod kątem plagiatu.

Uczniów uczy się samodzielności, autorskości, inicjatywy naukowej – podkreśla opolska kurator oświaty Joanna Raźniewska, która jeszcze jako dyrektor LO nr 3 zainicjowała program przygotowań szkoły do Międzynarodowej Matury.

Co ważne, w ramach kształcenia uczniowie nie uczą się tylko klasycznych przedmiotów, biorą również udział w programie rozwoju osobistego CAS, w ramach którego dbają o kondycję fizyczną, udzielają się w wolontariacie, realizują swoje zainteresowania i pasje. Konieczne jest też zaliczenie programu TOK,  tu uczniowie studiują rozmaite metody poznawcze, przechodzą kurs krytycznego myślenia i doskonalą umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą. Wszystkie te aktywności traktowane są poważnie, na przykład jeśli ktoś nie zaliczyłby wolontariatu, nie może przystąpić do egzaminu maturalnego.

W ramach Matury Międzynarodowej IB abiturient zdaje egzamin z każdego wybranego przez siebie przedmiotu, czyli zaliczyć musi 6 egzaminów. Najwyższa ocena to 7, więc na maturze można zdobyć maksymalnie 42 punkty. Dodatkowe 3 punkty można uzyskać za Teorię Wiedzy oraz pracę badawczą. Żeby zdać Maturę Miedzynarodową trzeba zebrać minimum 24 punkty.

Program IB dokładnie definiuje też profil absolwenta IB. Ten ma być człowiek dociekliwy, myślący, wnikliwy, komunikatywny, wierny zasadom, wolny od uprzedzeń, troskliwy, otwarty na wyzwania, zrównoważony i refleksyjny.

Nauczyciel jest dla niego przewodnikiem, mentorem, wytyczającym drogę rozwoju, ale „za rączkę” nikt tu nikogo przez liceum nie przeprowadzi.

Najnowsze artykuły