Miejski Zakład Komunikacyjny także podsumował 2021 rok

Autobusy MZK wykonały w zeszłym roku 418 798 kursów na 23 liniach publicznych i 4 specjalnych. To dało prawie 13 mln pasażerów, ponad 5,7 mln kilometrów i blisko 3,8 mln sztuk sprzedanych biletów.

– To był intensywny i wymagający rok – mówi Ewelina Laxy, specjalista ds. kontaktu z mediami w spółce. – Rozpoczęliśmy przygotowania pod elektryfikację taboru, zorganizowaliśmy pierwszy w historii Dzień Otwarty Zajezdni MZK. Jednocześnie musieliśmy na bieżąco reagować na zmieniające się wytyczne dotyczące pandemii koronawirusa, próbowaliśmy się też „odbić” po lockdownie.

W 2021 roku kursy MZK były obsługiwane przez 94 autobusy, za których sterami zasiadało ponad 180 kierowców (w tym 23 panie). Z przejazdów na wszystkich liniach skorzystało ponad 12 950 000 osób. To wzrost w stosunku do 2020 roku o ponad pół miliona – rok wcześniej pasażerów było 12 400 000.

– W zeszłym roku przejechaliśmy ponad 5 700 000 kilometrów. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, to wzrost o prawie 50 000 „wozokilometrów”. Zużyliśmy na to ponad 2 300 000 litrów paliwa – zaznacza Ewelina Laxy. – Sprzedaliśmy ponad 3 780 000 sztuk biletów, a to ponad 800 000 więcej niż w 2020 roku.

Jak wynika ze statystyk MZK, w 2021 pasażerowie najczęściej sięgali po bilety jednorazowe miejskie – aż 3 624 626 razy. Bilety miejskie okresowe były kupowane 54 967 razy. Sprzedano 106 135 jednorazowych biletów pozamiejskich, a okresowych pozamiejskich prawie 3 tysiące.

– Udało nam się też rozpocząć ważne inwestycje, dedykowane elektryfikacji naszego taboru – przyznaje Laxy. – Pierwsze roboty zostały przeprowadzone na terenie naszej zajezdni, a związane były z budową infrastruktury do ładowania elektrycznych. Przypomnę tylko, że w pierwszej połowie tego  roku przyjadą do nas pierwsze zeroemisyjne autobusy. W ramach realizacji projektu “Elektromobilne Opole Etap 1” trafi do nas 5 pierwszych “elektryków”, które będą jeździły na linii okólnej 25. W zeszłym roku udało się też uzyskać dofinansowanie na zakup kolejnych 9 elektrycznych pojazdów. To w ramach projektu Elektromobilne Opole Etap 2. Elektryfikacji będą podlegać linie: 3 oraz 11.

Spółka pojawiła się też w mediach społecznościowych. Powstały profile na platformach Facebook i Instagram, a także na platformie firmowej Google.

– Wszystko po to, aby być bliżej naszych pasażerów, na bieżąco informować ich m.in. o zmianach w kursowaniu autobusów, przypominać o ulgach, a także zachęcać do korzystania z naszych przewozów – mówi Ewelina Laxy.

Jak dodaje nasza rozmówczyni, wśród najważniejszych wydarzeń minionego roku znalazł się Dzień Otwarty Zajezdni MZK. Impreza, która odbyła się w październiku, przyciągnęła do bazy przy ul. Luboszyckiej miłośników i zainteresowanych komunikacją miejską nie tylko z Opola, ale także z dalszych zakątków kraju.

W minionym roku spółka została również doceniona za swoją pracę – zajęła II miejsce w corocznym rankingu przewoźników „Strefy Gospodarki” Dziennika Gazety Prawne, a także otrzymała „Opolską Nagrodę Jakości” przyznawaną przez kapitułę konkursową przy Opolskiej Izbie Gospodarczej.

 

 

 

Najnowsze artykuły