Mniej zasiłków pogrzebowych na Opolszczyźnie
W minionym roku opolski ZUS wypłacił mniej zasiłków pogrzebowych niż w 2023 r. Od kilku lat spada liczba wniosków o to jednorazowe świadczenie. Zasiłek pogrzebowy to obecnie maksymalnie 4 tys. zł. Ta kwota nie zmieniła się od 14 lat
W ostatnich latach na Opolszczyźnie rekordowym pod względem zgonów, a przez to wypłaconych zasiłków pogrzebowych był covidowy rok 2021. W tym czasie opolskie placówki ZUS wydały aż 11,7 tys. decyzji o przyznaniu i wypłacie tego świadczenia. Suma przelewów sięgnęła wówczas 43,8 mln zł.
– Od 2021 roku rejestrujemy coraz mniej wniosków o przyznanie zasiłku pogrzebowego. Po rekordowym 2021 roku, w następnym na Opolszczyźnie wydaliśmy 10,3 tysięcy decyzji. W kolejnym niecałe 9,3 tysięcy zasiłków pogrzebowych, a w poprzednim roku wydaliśmy dokładnie 9179 decyzji o przyznaniu i wypłacie zasiłku pogrzebowego, na łączną kwotę 36,7 milionów złotych. Była to jednocześnie najniższa kwota jaką przekazaliśmy wnioskującym w ostatnich kilku latach – informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
O wypłatę zasiłku pogrzebowego w ZUS mogą wnioskować członkowie rodziny czyli współmałżonek (nawet jeśli pozostaje w separacji orzeczonej wyrokiem sądu), rodzice, rodzeństwo, dzieci, dzieci przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, dziadkowie oraz wnuki. Te osoby mogą otrzymać zasiłek w pełnej wysokości, niezależnie od rzeczywistych kosztów pogrzebu.
Jeżeli w kosztach pogrzebu partycypuje osoba obca, pracodawca, dom pomocy społecznej, gmina, powiat, osoba prawna kościoła lub związku wyznaniowego i podmioty te wykażą koszty związane z pochówkiem to refundacja będzie równa udokumentowanym kosztom, ale nie więcej niż 4 tys. zł.
Wniosek o zwrot wydatków można złożyć do 12 miesięcy od dnia śmierci osoby. Po upływie tego okresu prawo do zasiłku wygasa. Jeśli strona, która wnioskuje o zasiłek spełniła wszystkie formalności, ZUS powinien przekazać wnioskodawcy pieniądze do 30 dni od dnia wpływu wniosku do placówki ZUS. Jeżeli z powodu późniejszego odnalezienia zwłok lub zidentyfikowania osoby zmarłej albo z innych przyczyn całkowicie niezależnych od osoby uprawnionej, zgłoszenie wniosku o zasiłek pogrzebowy w tym terminie było niemożliwe, prawo do zasiłku wygasa po upływie roku od dnia pogrzebu. Dokumentem, który potwierdza te okoliczności lub przyczyny jest zaświadczenie policji, prokuratury bądź innej instytucji. W takiej sytuacji ZUS wypłaci zasiłek niezwłocznie, natomiast nie później niż do 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do stwierdzenia uprawnień do zasiłku.
W przypadku donacji zwłok na cele naukowe sprawienie pogrzebu możliwe jest dopiero po przekazaniu rodzinie przez instytucję naukową szczątków osoby zmarłej po zakończeniu badań. Z przyczyn więc całkowicie niezależnych od osoby uprawnionej do zasiłku pogrzebowego nie ma ona możliwości zgłoszenia wniosku o wypłatę w ciągu ustawowych 12 miesięcy.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje po śmierci osoby, która była ubezpieczona w ZUS lub miała między innymi przyznaną emeryturę, rentę bądź emeryturę pomostową. Dotyczy również osoby zmarłej w czasie pobierania zasiłku chorobowego albo świadczenia rehabilitacyjnego już po ustaniu ubezpieczenia, gdy pobierała świadczenie przedemerytalne bądź zasiłek przedemerytalny lub zmarła nie mając przyznanej emerytury lub renty lecz w dniu zgonu spełniała warunki do jej uzyskania.
Podstawą jest wypełnienie przygotowanego przez ZUS formularza (Z-12 Wniosek o zasiłek pogrzebowy), który udostępnia ZUS w swoich placówkach bądź na stronie internetowej www.zus.pl Podstawowymi dokumentami wymaganymi do wypłaty zasiłku pogrzebowego oprócz wniosku są skrócony odpis aktu zgonu albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe, oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem. Ponadto dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo zgłaszającego wniosek z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego lub dowód osobisty zawierający wymagane dane), zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniu w dniu śmierci (w przypadku, gdy zmarła osoba ubezpieczona lub członek rodziny osoby ubezpieczonej), nie dotyczy to osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz osób z nimi współpracujących.