Na co się skarżą konsumenci?

Dziś 15 marca przypada  Światowy Dzień Konsumenta, czyli nas wszystkich. Na co się najczęściej jako konsumenci skarżymy – specjalny raport za rok 2022 opracowało Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, które w ubiegłym roku przyjęło blisko 7 tysięcy takich skarg.

Najczęściej skarżymy się w ECK na usługi lotnicze, związane z opóźnionymi i odwołanymi lotami ( odnotowano 2500 takich skarg). Takich pretensji zgłosiliśmy czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Trzykrotnie urosła też liczba skarg na zgubiony lub zniszczony bagaż (363 skargi).

Kolejna grupa skarg dotyczy wadliwych towarów (747 zgłoszeń), przypadków odstąpienia od umowy (651), problemów z usługami kurierskimi (619).

Aż 62 proc, spraw, które dotarły w ubiegłym roku do ECK Polska dotyczy usług transgranicznych. W ich ramach Polacy najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z Węgier (13 proc), Niemiec (12 proc.), Irlandii (7 proc. Wielkiej Brytanii (6 proc.) i Holandii (5 proc.). Z kolei na polskich przedsiębiorców  najczęściej skarżyli się u nas Czesi (15 proc.), Litwini (12 proc.), Niemcy (8 proc.), Brytyjczycy i Węgrzy  (po7 proc.).

W 2022 roku główne sektory skarg ,które napływały do ECK Polska to transport lotniczy (40 proc. wszystkich skarg konsumenckich). 17 procent dotyczyło wadliwej odzieży i obuwia, co dziesiąta – pozostałych towarów i usług, a co dwudziesta skarg na zakwaterowanie w hotelach.

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich funkcjonuje we wszystkich krajach UE oraz w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. ECK Polska działa przy UOKiK. Rzecz jasna skargi napływające do tej sieci to zaledwie wierzchołek góry lodowej konsumenckich pretensji. Zwykle ludzie kontaktują się bowiem na lokalnym szczeblu z lokalnymi rzecznikami praw konsumenta a tych raport ECK nie obejmuje.

 

Najnowsze artykuły