Nie traćmy głowy w czasie zakupów świątecznych

Przedświąteczna gorączka w sklepach trwa w najlepsze. W stacjonarnych kuszą nas: muzyka, zapachy i… promocje, w sieci: reklamy, zapewnienie wygody i niższe ceny. Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu przypomina, żebyśmy przed świętami zachowali czujność, bo część ofert może być nieuczciwa.

Coraz większa liczba kupujących decyduje się na załatwienie sprawunków on-line. W tym przypadku pamiętajmy o rozwadze i umiarkowaniu. Jak radzi Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów, warto zweryfikować nie tylko sprzedawcę, ale i towar:

– Najprościej poczytać opinie o sklepie, a także z zapoznać się z jego regulaminem. Warto też porównać cenę produktu u różnych sprzedawców – podkreśla rzecznik konsumenta. – Przy dokonywaniu zakupów w sieci wybierajmy płatność kartą. Jeśli okaże się, że towar jest niezgodny z umową, a transakcja nosi znamiona przestępstwa, można złożyć reklamację w banku i skorzystać z procedury chargeback. Odzyskanie gotówki, jeśli decydujemy się na opłatę za pobraniem, może przysporzyć nam większych trudności, ale jest oczywiście możliwe.

W procesie zakupów często kierujemy się emocjami. Zapominamy wtedy o racjonalności i czujności.

– Zbyt niska cena powinna wzbudzić nasze podejrzenia – zaznacza Marek Trejda. – Być może ten sam produkt w innym miejscu będzie droższy, ale będziemy mieli pewność, np. do jego oryginalności. Dotyczy to przede wszystkim sprzętów elektronicznych lub telefonów. Kupując prezenty pamiętajmy, że dokonując zakupu na odległość zawsze mamy prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od dostarczenia produktu. W przypadku sklepów stacjonarnych nie ma takiej pewności. To, że będziemy mogli dokonać zwrotu, jest dobrą wolą sprzedawcy.

O zachowanie czujności apelują też policjanci. Wybierając się na zakupy do centrów handlowych zabezpieczmy swoje dokumenty, a także gotówkę. Pamiętajmy też, aby zamykać torby i plecaki, a w zatłoczonych miejscach, aby były pod naszą kontrolą.

 

Najnowsze artykuły