Nowe prawo konsumentów od nowego roku. Seniorzy będą bezpieczniejsi

Usługi finansowe zawierane podczas pokazów, których ofiarami padają najczęściej seniorzy to zmora stolicy regionu. – W trakcie kilku lat urzędowania udało nam się w Miejskim Biurze Ochrony Konsumentów odzyskać kwotę kilkuset tysięcy złotych od klientów – najczęściej seniorów, którzy zrezygnowali z takich umów – mówi Marek Trejda – rzecznik opolskiego biura.

Sprawy, których najczęściej dotyczą interwencje rzecznika to właśnie sytuacje, w której seniorzy za gotówkę kupują towary i mimo zwrotu do którego mają prawo, nie są w stanie samodzielnie wyegzekwować niemałych kwot. Sprzedający stosują częste praktyki polegające na uznawaniu zwracanego towaru za uszkodzony i  nie zwracania pełnej kwoty za pełnowartościowy towar.

Zmieniają się przepisy, które będą działały na rzecz  konsumentów. Znowelizowana ustawa wejdzie od 1 stycznia 2023 roku. Umowy o świadczenie usług finansowych zawieranych właśnie podczas wycieczek lub pokazów w świetle nowego prawa zostaną automatycznie unieważnione. – Mówimy tu o setkach tysięcy złotych. Zmiany w ustawie pozwolą ograniczyć wprowadzania klientów w błąd oraz ochronią konsumentów przed wydawaniem niebotycznych kwot na pokazach, czy wycieczkach. W Opolu każdego roku odbywało się bardzo wiele takich spotkań. Przeprowadziliśmy wiele kampanii edukacyjnych na przestrzeni kilku ostatnich lat w domach dziennego pobytu czy klubach senioraaby zapobiec takim procederom – dodaje Trejda.

Dodatkowo nowe prawo wydłuży do 30 dni termin, w którym klient bez podawania przyczyny może odstąpić od umowy zawartej poza lokalem firmy (dotąd obowiązywał termin 14 – dniowy). – Co ważne przyjmowanie płatności przed upływem terminu uprawniającego do odstąpienia od umowy zostanie zakazane. Dodatkowo sprzedawca nie będzie mógł sprzedawać na raty, co również ochroni seniorów.  Są to bardzo potrzebne przepisy, które będą stanowiły skuteczną pomoc przed oszustami – tłumaczy rzecznik.

Najnowsze artykuły