Opole 100 lat temu i dziś (1)

Powstanie obecnego budynku dworca głównego w Opolu datuje się na 1899 rok. Wówczas powstały dwa charakterystyczne budynki połączone tunelem.

Wcześniej nieopodal istniał zespół dwóch budynków, które powstały na potrzeby wybudowanej w latach 1841-1844 górnośląskiej linii kolejowej. Pierwszy dworzec znajdował się między liniami kolejowymi w kierunkach wschód – zachód na wysokości poczty. Obok budynku przeznaczonego do obsługi pasażerów powstały obiekty techniczne i elementy infrastruktury dworcowej. Drugi przewoźnik w kolejnych latach wybudował swój obiekt oraz dzisiejsze perony 3-5. Oba główne budynki rozebrano pod koniec XIX wieku, kiedy zdecydowano się postawić wspólny dworzec.

Dotychczasowe budynki zastąpione zostały nowym dworcem, złożonym z dwóch obiektów – głównego wzniesionego między peronami, nieco na wschód od dawnego dworca oraz tzw. frontowego, które połączono podziemnym tunelem. W głównym holu oprócz kas biletowych znalazły się poczekalnie, pomieszczenia bagażowe, a także restauracja wraz z pijalnią mleka. Hol główny dworca utrzymany jest w stylu łączącym neogotyk, neorenesans, secesję i neoklasycyzm z dekorowaną elewacją. Dworzec w latach kolejnych był rozbudowywany.

Obok głównych budynków mamy wiaty peronowe z charakterystycznymi żeliwnymi kolumnami, budynek pocztowo-telegraficzny z przejściem podziemnym do poczty głównej, podziemne przejście pomiędzy peronami I oraz II, dawny komisariat kolejowy oraz inne obiekty powstałe w okresie międzywojennym. Budynki są z cegły, z ceglanymi elewacjami i kamienno-ceglanym detalami.

Wyróżniającymi cechami obiektu jest układ peronów, które przebiegają po łuku oraz akustyka gmachu. Stojąc bowiem na jednym końcu holu można usłyszeć rozmowę prowadzoną na drugim końcu budynku.

W latach 2012-2014 przeprowadzono remont kompleksu dworcowego. Modernizacji została poddana elewacja zewnętrzna, jak również wnętrze. Budynek został także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i pojawiły się min. windy oraz obniżono okienka kasowe. Aktualnie trwa kolejna przebudowa i powstaje nowy peron.

Swoje oblicze zmienił także na przestrzeni lat plac przed dworcem. W jego wschodniej części wybudowano parking, a przed wejściem głównym powstał deptak, zamknięty dla ruchu samochodowego. W miejscu, gdzie niegdyś stał pomnik Bismarcka aktualnie jest stacja rowerowa.

Źródło: wikipedia.pl, zabytek.pl

Fot. archiwalne: fotopolska.eu

Najnowsze artykuły