Opole 2024 za nami. To były trzy dni doskonałej zabawy
Tegoroczny 61. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki odbył się po hasłem „Znowu łączy”. I faktycznie łączył. Widzów, artystów i muzyczne pokolonia. Nawet deszcz padający przez trzy dni nie był w stanie popsuć humorów miłośnikom polskiej muzyki.
Pierwszy dzień Festiwalu przyniósł dwa standardowe koncerty czyli „Premiery” i „Debiuty”. W pierwszym koncercie na scenie opolskiego amfiteatru swoje kompozycje przedstawiło dziesięciu artystów. Zwyciężyli Józefina i Skubas z utworem “Gdy jest brzydko”. Tradycyjnie nagrodę im. Karola Musioła przyznało również Miasto Opole. Karolinka, czyli nagroda publiczności, trafiła w ręce duetu Zabłocki Osobiście/Czesław Mozil za piosenkę “Ławeczka”. Tuż po premierach na scenie pojawił się Michał Bajor, świętujący 50 lat od swojego debiutu na Festiwalowej scenie. Był to pierwszy od ośmiu lat występ Mistrza podczas KFPP. Podczas występu towarzyszyli mu Kayah, Włodzimier Korcz i Alicja Majewska. Jubilat z rąk prezydenta Opola Arkadiusza Wiśniewskiego odebrał honorową Karolinkę za całokształt twórczości. Pierwszy dzień Festiwalu zakończyły „Debiuty”. Dziesięciu występujących w nim młodych artystów zmierzyło się z twórczością legendarnego Czesława Niemena. Jury najwyżej oceniło występ Norberta Wronki, który wykonał utwór “Nie wiem czy to warto”.
Drugi dzień był najbardziej wyczekiwanym akcentem tegorocznego Festiwalu. W pierwszym koncercie „Superjedynek” zaprezentowali się artyści, którzy albo na KFPP nie występowali nigdy, jak Proletaryat, albo dawno nie gościli podczas Festiwalu. Koncert przypominał legendarne „Rock Opole”, które było jednym z najbardziej charakterystycznych wydarzeń towarzyszących Festiwalowi w latach 90’. I tak można było usłyszeć występy takich artystów jak Lady Pank, Wilki, Big Cyc, Bajm, Proletaryat, Kobranocka, Kasia Kowalska, Krzysztof Zalewski, Tomek Lipiński, Oddział Zamknięty, Sztywny Pal Azji, Chłopcy z Placu Broni. Koncert poprowadził Marcin Daniec legendarny kabareciarz i satyryk
Tuż po „Superjedynkach” scenę przejęli kabareciarze. „Kabareton” powrócił do Opola po blisko dekadzie i od razu przyciągnął największe gwiazdy. W wypełnionym po brzegi Amfiteatrze wystąpiły kabarety Moralnego Niepokoju, Młodych Panów, Skeczów Męczących, Nowaki oraz K2. Stawkę uzupełnili Jerzy Kryszak, Zbigniew Zamachowski, Zenon Laskowik oraz Grupa MoCarta. Scenarzystą był Robert Górski, który jeszcze przed startem Festiwalu zapowiadał, że podczas występów nie będzie politycznej cenzury. Słowa dotrzymał co doceniła opolska publiczność.
Trzeci dzień przyniósł tylko jeden koncert. Za to jaki. Polscy wokaliści oddali hołd Januszowi Kondratowiczowi, twórcy takich tekstów jak „Biały krzyż”, „Zaopiekuj się mną”, „Tyle słońca w całym mieście” czy „Powrócisz tu”. Kondratowicz tworzył dla m.in. Czerwono-Czarnych, Trubadurów, Czerwonych Gitar, Grupy ABC, a także dla solistów: Hanny Banaszak, Haliny Frąckowiak, Wojciecha Gąssowskiego, Anny Jantar, Ireny Jarockiej, Krzysztofa Klenczona, Marii Koterbskiej, Krzysztofa Krawczyka, Heleny Majdaniec, Urszuli Sipińskiej, Zdzisławy Sośnickiej i Andrzeja Zauchy. Z interpretacjami tych legend zmierzyli się Kayah, Mietek Szcześniak, Natalia Kukulska, Staszek Sojka, Roxie Węgiel, Piotr Cugowski, Damian Ukeje, Ewelina Flinta, Anna Maria Jopek, Dorota Miśkiewicz, Andrzej Lampert, Natalia Przybysz, Kasia Moś, Ania Rusowicz, Bovska, Krzysztof Zalewski, Ania Karwan, Alicja Majewska, Kasia Wilk, Marcin Wyrostek.
Tak prezentował się 61. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki . Co przyniesie 62? O tym przekonamy się za rok. Poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko, ale tegoroczny Festiwal pokazał, że wciąż tkwi w nim duży potencjał.