Powódź coraz mniej straszna. Polder Żelazna zwiększy się niemal sześciokrotnie!
Wkrótce rozpocznie się przebudowa polderu Żelazna. Jego pojemność zwiększy się niemal sześciokrotnie! Dzisiaj w Urzędzie Wojewódzkim podpisano umowę dotyczącą tej inwestycji, którą miasto dofinansowuje w kwocie 30 mln zł.
Wody Polskie na ten cel zarezerwowane mają ponad 102 mln zł, z czego 30 mln zł pochodzić będzie z dotacji Miasta Opola. Prezydentowi bardzo zależy na zwiększeniu bezpieczeństwa powodziowego stolicy województwa, stąd wkład miasta to blisko 30 procent.
– Mam poczucie ulgi, bo wiele lat czekaliśmy na tę inwestycję. Opolanie nigdy nie zapomną tragicznej w skutkach powodzi z 1997 roku. Dlatego jeszcze w 2014 roku zdecydowaliśmy się na przygotowanie dokumentacji, która kosztowała prawie 2 mln zł. Łącznie to będzie z miasta około 30 mln zł. Ta inwestycja jest dla nas niezwykle ważna, bowiem ochroni przed podtopieniami zarówno mieszkańców, jak i tereny strefy ekonomicznej przy ulicy Północnej. Podkreślam, że jest to inwestycja mająca charakter ponadgraniczny, bo zabezpiecza wszystkie miejscowości nad Odrą aż do ujścia rzeki w Bałtyku. Nie boję się powiedzieć, że chodzi o miliony ludzi – przypomina prezydent Opola, Arkadiusz Wiśniewski.
O realizację tej gigantycznej budowy ubiegało się 10 firm. Realizować ją będą Spółka Akcyjna ETP i NAVIGA-STAL Sp. z o.o.
Powierzchnia polderu wynosi 200 hektarów. Po przebudowie ma to być już 400 hektarów, w których zmieści się 10 milionów metrów sześciennych wody. Jego pojemność zwiększy się niemal sześciokrotnie! Pierwszy etap inwestycji został podzielony na dwie części – budowę i przebudowę wałów przeciwpowodziowych zamykających i obiektów towarzyszących oraz przebudowę przepompowni Żelazna i obiektów towarzyszących. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 roku.
Polder Żelazna został wybudowany przed rokiem 1939. Położony jest na lewym brzegu rzeki Odry na terenie Opola i gminy Dąbrowa. Początek polderu zlokalizowany jest przy ujściu Kanału Ulgi do rzeki Odry, koniec w rejonie ujścia Małej Panwi do Odry. Od strony południowej ograniczony jest wałem ziemnym o długości około 1,2 km biegnącym od ul. Nizinnej do ul. Ceglanej. Od strony rzeki zlokalizowany jest natomiast wał ograniczający o długości około 4,5 km. Obiekt ten biegnie od ul. Ceglanej, aż do Sławic. Od strony zachodniej polder nie ma ograniczenia za pomocą budowli hydrotechnicznych. Powoduje to, że tereny leżące wzdłuż ul. Partyzanckiej, Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz dzielnica Sławice są bezpośrednio narażone na powódź.
Wg danych ewidencyjnych powierzchnia polderu wynosi 200 hektarów, a pojemność 1,7 mln m3. Jednakże powierzchnia polderu jest ściśle związana z poziomami wody w Odrze. Przy wielkich przepływach woda rozlewa się niekontrolowanie i zajmuje dużo większy obszar, niestety w tym tereny zabudowane. Przez teren istniejącego polderu przebiega droga krajowa nr 45 (obwodnica Opola). Posadowiona jest na niewielkim nasypie wznoszącym się od mostu na Odrze. Droga znajduje się za nisko i jest często zalewana i wyłączana z ruchu. Przez polder przepływa kilka cieków. Kanał Półwieś stanowiący główne odwodnienie polderu i uchodzący do Odry przy stopniu wodnym Wróblin (grawitacyjnie lub przez pompownię Żelazna). Rów Szczepanowicki (wlot przepustem wałowym – ujście w Kanale Półwieś). Ciek Ryjec (wejście na teren czaszy od strony niezabezpieczonej wałem – ujście wrota zrzutowe polderu).