Powstaje centrum przesiadkowe i zielone tarasy

Mimo wielu pojawiających się ostatnio komentarzy, budowa centrum przesiadkowego nie koliduje z system przejść podziemnych, które prawdopodobnie znajdują się pod dworcem PKP i w okolicy poczty.

Ponad setka takich szczelin

Na terenie dworca jest jedynie niewielka szczelina przeciwlotnicza, która została wybudowana tam po II wojnie światowej, w okresie zimnej wojny. Takich miejsc (szczelin) w naszym mieście jest ponad sto.

Podczas prac rozbiórkowych starych wiat i pawilonu, które trwają od początku stycznia, natknięto się na dużych rozmiarów malowidło. Znajduje się ono na jednej ze ścian nieczynnej już poczekalni, która wkrótce zostanie zburzona. Do tej pory przykryte było boazerią. Miasto zasugerowało budowniczym, żeby zrobili wszystko, aby zachować pracę Władysława Początka.

W trakcie zrywania podłoża na dworcu PKS, natrafiono na zejście do podziemi. Okazało się, że jest to częściowo zasypana szczelina lotnicza wybudowana w latach 50. ubiegłego wieku. Była miejscem ewentualnego schronienia dla ludności cywilnej.  Jej mury są w złym stanie, o czym świadczą liczne zawalenia. Pierwsze z nich miały miejsce już w latach 60., podczas ówczesnej budowy dworca. W związku z tym niemożliwe jest kontynuowanie budowy bez zburzenia tej niewielkiej szczeliny.

W Opolu są miejsca, które mają zdecydowanie większy potencjał. Jednym z nich jest chociażby obiekt z ulicy Ozimskiej, który kiedyś był strzelnicą. Miasto zabezpiecza takie miejsca, a kilka lat temu pojawiło się nawet ogłoszenie dotyczące poszukiwania osoby, która zagospodaruje ten obiekt. Chętnych jednak nie było. Mogłoby się to zmienić, jeśli pojawiłoby się dofinansowanie unijne na adaptację utrzymania takiego budynku.

Nowe centrum przesiadkowe i zielone tarasy

Centrum przesiadkowe będzie miało cztery piętra o łącznej powierzchni 13,5 tys. metrów kwadratowych. Na poziomie zerowym znajdzie się osiem stanowisk postojowych dla autobusów komunikacji pozamiejskiej i międzynarodowej, zaś na pozostałych trzech poziomach zaplanowano około 350 miejsc parkingowych, a na dachu zielone tarasy. Zmieni się też układ wokół tego miejsca. Przebudowane będą skrzyżowania ulic Kołłątaja z 1 Maja oraz Reymonta z 1 Maja. Przebudowie ulegnie także wlot z Armii Krajowej w 1 Maja. Teraz będzie on poprowadzony w miejscu pawilonów usługowych. Powstaną też zatoki autobusowe, miejsca postojowe dla rowerów i ciągi pieszo – rowerowe.

Zagospodarowanie dworca PKS krytykowano już 46 lat temu

Ciekawe zdjęcie dworca PKS znaleźliśmy także w archiwum ówczesnej Trybuny Opolskiej z 1974 roku. „Obecny budynek dworca PKS w Opolu trudno nazwać reprezentacyjnym. Trudno też uznać za wygodny i funkcjonalny plac manewrowy” – pisali już wtedy dziennikarze naszej lokalnej gazety. Po 46 latach to brzydkie miejsce znika z mapy stolicy regionu.

 

Koszt budowy to 64 mln zł, a planowany termin zakończenia prac to 2022 rok.