Poznaliśmy oferty przebudowy placu dworcowego. Jest taniej

Do przetargu zgłosiły się cztery firmy, których propozycje były niższe niż przy pierwszym przetargu o ponad milion złotych. Najniższa z nich opiewała na nieco ponad 12,4 mln. zł., a najdroższa na ponad 13,2 mln. zł. Teraz trwa analiza ofert i decyzja co dalej.

Od kilku miesięcy obserwujemy rosnącą inflację a co za tym idzie galopujące ceny m.in. materiałów budowlanych czy kosztów pracy. To wpływa na wysokość ofert, które wpływają w postępowaniach przetargowych. Tym razem okazało się jednak, że są one niższe o około milion złotych niż w przypadku poprzednich przetargów.

Na przebudowę placu dworcowego liczą nie tylko przyjezdni, ale też mieszkańcy. Nowa przestrzeń ma bardziej przypominać kieszonkowy park niż klasyczny miejski plac. Ma być miejscem, w którym wreszcie mieszkańcy będą mogli spędzać czas nie tylko oczekując na przyjazd pociągu czy autobusu. Tym bardziej, że od dziesięcioleci teren nie spełniał praktycznie żadnej roli ze względu na swoją niedostępność, brak infrastruktury. Żeby to zmienić potrzebna jest przebudowa, do której trwa właśnie kolejne podejście.

Teren między ulicą 1 Maja a budynkiem dworca od lat wymagał gruntownych prac. W 2018 roku ratusz ogłosił ogólnopolski konkurs na koncepcję przebudowy. Wpłynęło ponad 40 zgłoszeń, a za najciekawszy uznano projekt pracowni SN Architekci z Opola. Zakłada on m.in. budowę alejek, placu zabaw, na którym znajdą się m.in. trampoliny i zjeżdżalnie. Nie zabraknie też zieleni. Nasadzone zostanie ponad 50 drzew o obwodzie pnia 50 centymetrów. Będą to platany klonolistne oraz glediczje trójcierniowe. Ponadto pojawią także rozplenice japońskie (3075 sztuk) oraz ponad 170 sztuk bylin cebulowych (czosnek olbrzymi).

Plac przez lata nie pozwalał na odpoczynek osób oczekujących na pociąg czy autobusy MZK, które zatrzymywały się w pobliżu. Teraz ma się to zmienić. Dzięki zamontowanym ławkom, każdy będzie mógł odsapnąć. Zaplanowano też udogodnienia dla osób niewidomych w postaci rowkowanych płytek ułatwiających poruszanie. Dodatkowo w ramach budowy centrum przesiadkowego Opole Główne zniknie bariera dla pieszych w postaci ulicy Armii Krajowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu więcej przestrzeni będzie oddanej pieszym.

Będzie też coś dla miłośników kolei. Zabytkowa lokomotywa, które teraz jest schowana między budynkami poczty i dworca PKP zostanie przeniesiona. Nowym miejscem będzie rejon nowego łącznika i ulicy Armii Krajowej w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Przesiadkowego Opole Główne. Dzięki temu ma szanse stać się jednym najbardziej charakterystycznych punktów nowego placu.

Najnowsze artykuły