Przetarg ogłoszony. Kto odnowi opolską lokomotywę?
W ramach zadania „Renowacja zabytkowego parowozu na Placu „Kory” Olgi Sipowicz” przeprowadzone zostaną prace konserwatorskie parowozu TKt48-127 oraz sąsiadującego semafora. Wykonane zostaną zgodnie z programem prac konserwatorskich oraz pozwoleniem Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora zabytków. Oferty przetargowe poznamy 7 lipca.
Prace renowacyjne lokomotywy przeprowadzone zostaną w większości na miejscu, a więc nawet na czas rewitalizacji lokomotywa nie zniknie z Placu „Kory”. Przepisy nie pozwalają bowiem, aby na plac przed Dworcem Głównym PKP mógł wjechać ciężki sprzęt powyżej 10 ton. Możliwe jednak, że niektóre elementy zostaną wywiezione i wrócą po renowacji. Podobnie się dzieje na przykład przy remoncie żółtego mostku.
Lokomotywa przez lata stała pomiędzy budynkiem dworca, a gmachem poczty. Po tym jak miasto rozpoczęło przebudowę placu przed dworcem, w marcu 2023 roku przeniesiono ją w pobliże centrum przesiadkowego Opole Główne. Trwało to dwa dni. Pierwszego lokomotywa została podniesiona i umieszczona na specjalnej platformie, która następnego dnia przewiozła ją na obecne miejsce.
Lokomotywa TK 48 wyprodukowana została na przełomie 1955/56 roku i pochodzi z fabryki FABLOK z Chrzanowa. Parowozy tego modelu były produkowane w latach 1950 – 1957. W sumie powstały 293 takie pojazdy. Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i obsługi składów towarowych. Przy dobrych torach osiągały one prędkość maksymalną 80 km/h.
Opolska „ciuchcia” jest zabytkiem techniki objętym ochroną konserwatorską (wpisana jest do rejestru ruchomych zabytków województwa opolskiego). Pierwsze zastosowanie takich lokomotyw miało miejsce pod koniec XIX w. przez przemysł lokomotywowy w USA.
Termin wykonania zamówienia to 112 dni od daty zawarcia umowy.