Rewolucja w opolskiej komunikacji

Pierwsze pięć autobusów elektrycznych marki Solaris już wyjechało na ulice naszego miasta. Miejski Zakład Komunikacyjny chce wkrótce dokupić dalsze osiem pojazdów. Warto poznać sposób działania ekologicznego autobusu, który zmienia oblicze transportu zbiorowego w naszym mieście.

Jak to działa?

Autobus elektryczny do napędzania w ruch kół wykorzystuje energię elektryczną gromadzoną w baterii, a ściślej w akumulatorze. Jego zaletą, w przeciwieństwie do silników spalinowych, jest to, że nie emituje żadnych spalin, a jak wiadomo emisja spalin ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i środowisko naturalne. Akumulatory w autobusie muszą być ładowane – podobnie jak każdy telefon komórkowy albo inne urządzenie bezprzewodowe. W przypadku autobusów dużego znaczenia nabiera wielkość baterii. Aby przewozić pasażerów przez cały dzień wielotonowym pojazdem, bateria musiałaby być ogromna. Niestety ogromna bateria posiada bardzo dużą wagę. Przez tę masę spada efektywna pojemność autobusu – mniej pasażerów może nim podróżować. By zmniejszyć masę stosuje się mniejsze baterie, które doładowuje się w ciągu dnia. Służy temu ładowarka pantografowa o dużej mocy (w Opolu to 300 kW), która po każdym kursie doładowuje baterie. Dzięki dużej mocy urządzenia, takie ładowanie trwa około 5-15 minut, w zależności od tego ile czasu autobus stoi na pętli po zakończonym kursie, a przed nowym rozkładowym odjazdem.

Pantograf nie tylko na kolei

Pantograf to element, który do niedawna występował tylko w pociągach, trolejbusach i tramwajach. W pojazdach szynowych służy w trakcie jazdy do odbierania energii elektrycznej z przewodów umieszczonych nad torami. Jak pantograf opada – pociąg się zatrzymuje. Nie ma w nim akumulatora, który napędziłby dalej silnik. W taborze szynowym pantograf (zwany również odbierakiem mocy) służy zatem do bieżącego zasilania pojazdu z trakcji kolejowej. W autobusach stosuje się pantografy podnoszone (jak w pociągach) i opuszczane. Te pierwsze podnoszą się z dachu autobusu do szyny kontaktowej zlokalizowanej w stacji ładowania. Opuszczane – opadają z masztu stacji ładowania na szynę kontaktową umieszczoną na dachu autobusu. Szyna (stycznik) w zimę może pokryć się śniegiem i lodem, dlatego jest wyposażona w specjalne grzałki, które ją podgrzewają. System ładowania jest sterowany komputerowo i w pełni bezpieczny. W ładowanym autobusie mogą przebywać pasażerowie. Rozwiązanie przez swoją niezawodność jest coraz bardziej popularne i zostało zastosowane w Opolu, na pierwszej w regionie szybkiej pantografowej ładowarce wysokiej mocy. Została ona wybudowana na pętli przy ul. Prószkowskiej nieopodal budynku Politechniki Opolskiej. Oprócz efektu ograniczenia emisji spalin, zasilanie autobusu prądem jest tańsze niż zasilanie olejem napędowym (ropą).

Ekologicznie dzięki środkom unijnym

Uprzedzając narzekania malkontentów podnoszących, że energia elektryczna pochodzi przecież z węgla (a zatem nie jest neutralna dla środowiska), Urząd Miasta wybrał dostawcę prądu do ładowarki pantografowej, który zagwarantował, że będzie ona pochodzić wyłącznie ze źródeł odnawialnych (OZE). Miasto Opole na zakup autobusów otrzymało dofinansowanie unijne ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu to ponad 20 milionów złotych. W przetargu na dostawę 5 autobusów i budowę ładowarki zwyciężyła firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Dostarczone autobusy elektryczne SOLARIS URBINO 12E to tak zwane standardowe solówki (długość 12 metrów). Wyposażone są w baterie Solaris High Energy++ i napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. Posiadają wszystkie standardowe elementy, do których przyzwyczaili się pasażerowie MZK: niską podłogę, klimatyzację, system elektronicznych tablic i głosowej informacji pasażerskiej, biletomat, kasowniki elektroniczne do karty OPOLKA!, a także dezynfektor. Zastosowano w nim ponadto, po raz pierwszy, lampy UV-C wewnątrz kanałów wentylacji, które niszczą 99,9 % wirusów (również COVID-19). Elektrobusy charakteryzują się również niską emisją hałasu i drgań.

Nowe autobusy będą kursować po Opolu na linii numer 25 oraz częściowo linii numer 15. Już teraz MZK aplikuje dodatkowo o zakup 6 autobusów standardowych (12 m) oraz 2 przegubowych (18 m), które mają kursować na linii 5, 9, 13. Miasto z kolei wkrótce ogłaszać będzie przetarg na kolejne 9 sztuk autobusów standardowych (12 m), które zaplanowane są do obsługi linii 3 i 11. Inwestycji będzie towarzyszyć budowa 2 ładowarek pantografowych na ul. Pużaka oraz dostawa ładowarek na zajezdnie.

Najnowsze artykuły