Spoofing – opolska policja ostrzega przed oszustami

Fałszywe e-maile, podszywanie się pod pracowników banków i operatorów komórkowych sieci – oszuści sięgają po coraz nowsze możliwości techniczne i internetowe, aby wyłudzić nasze dane i pozbawić oszczędności. Opolska policja ostrzega przed działaniem złodziei.

– Spoofing, czyli podszywanie się, to bardzo powszechna metoda działania oszustów. Zwłaszcza w Internecie i przez telefon – mówi podkom. Karol Brandys, oficer prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. – Spoofing internetowy to najczęściej wysyłanie maili na nasze skrzynki. Przestępcy podszywają się pod różne firmy, instytucje i agencje. Wyłudzają dzięki temu nasze wrażliwe dane, czyli loginy i hasła do bankowości elektronicznej, numery kart kredytowych lub bankomatowych czy też PESEL. Dzięki temu, mogą dostać się na nasze konta bankowe lub zaciągać kredyty.

Zdarza się też, że w otrzymujemy wiadomość z linkiem. Po jego kliknięciu wchodzimy na fałszywą witrynę, która przypomina znane nam strony np. banków. Wprowadzając dane w takich kartach również możemy udostępniać swoje dane przestępcom.

– Przypominamy też o spoofingu telefonicznym – zaznacza Brandys. – To podszywanie się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Jak przyznaje rzecznik opolskiej komendy, policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

– Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfonu lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto – przypomina Brandys. – Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.

Każda telefoniczna prośba przesłania pieniędzy lub podania danych powinna być przez nas traktowana jako próba oszustwa. W takiej sytuacji najlepiej poinformować bank o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje. Jeśli okażą się fałszywa należy zgłosić to policji.

Najnowsze artykuły