Zaawansowane prace przy budowie i administrowaniu Stadionu Opolskiego
Budowa Stadionu Opolskiego jest już na finiszu. Termin zakończenia inwestycji jest niezagrożony, a zespół pracuje już nad uruchomieniem obiektu.
Jak wygląda sytuacja na budowie największej sportowej inwestycji?
Patryk Stasiak: W nomenklaturze lotniczej sytuację obecną nazywamy podejściem do lądowania., prawie 90% prac jest już ukończonych. Kończy się układanie krzesełek, montowane są ostatnie elementy elewacji, a w środku trwa typowa wykończeniówka – układanie wykładzin i montaż mebli. Planowany termin zakończenia budowy, czyli 14 grudnia 2024, jest niezagrożony.
Wydaje się, że wszystkie problemy omijały budowę Stadionu Opolskiego. Czy rzeczywiście było tak różowo?
Patryk Stasiak: Zdajemy sobie sprawę, że dla osób nie związanych bezpośrednio z budową wszystko brzmi pięknie. Tak naprawdę problemy pojawiały się i pojawiają, co uważam za normalne przy tak dużej budowie, jednak nie pozwoliliśmy i nie pozwalamy na to, by się piętrzyły. Kluczem jest dialog z Mirbudem (generalny wykonawca) i wspólne wypracowywanie zgodnych z prawem rozwiązań, Zakład Komunalny, Miasto Opole, Odra Opole – wszyscy współpracujemy i mamy ten sam cel. Cały czas jesteśmy w kontakcie i otwarci na rozwiązywanie problemów.
Ostatnio Przegląd Sportowy nazwał stadion „diamentem”, co sprawia, że opolska arena jest wyjątkowa?
Patryk Stasiak: Stadion Opolski jest i będzie innowatorski pod wieloma względami. Fotowoltaika, pompy ciepła oraz agregaty z funkcją kogeneracji to elementy zasilające i wytwarzające energię cieplną niespotykane na polskich czy nawet europejskich arenach. Projekt jest absolutnie nowatorski w skali kraju, dla tego typu obiektów, w dużej mierze uniezależni stadion od konwencjonalnych źródeł energii czy też nagłych skoków jej cen . Do tego będziemy odzyskiwać wodę deszczową, dzięki zbiornikom zainstalowanym pod trybuną wschodnią. Woda ta będzie wykorzystywana nie tylko do podlewania murawy czy terenów zielonych wokół stadionu ale również do spłukiwania toalet co pozwoli znacząco ograniczyć zużycie wody z sieci miejskiej. Mamy zamontowane wysokiej jakości nagłośnienie marki BOSE, ledowe oświetlenie murawy zapewniające natężenie światła na poziomie 2000 luxów oraz 2 wysokiej jakości ekrany w technologii LED p 2.8 . Cały stadion wyposażony jest inteligentny system zarządzania BMS, który w znaczący sposób wpłynie na łatwość sterowania i energochłonność obiektu. To bez wątpienia najnowocześniejszy stadion w Polsce.
Termin zakończenia budowy jest niezagrożony, kiedy możemy spodziewać się pierwszego meczu?
Patryk Stasiak: Myślimy o wiośnie, kiedy będzie po prostu cieplej, w tym obszarze ściśle współpracujemy z Odrą Opole. Chcemy, aby otwarcie nowego stadionu było świętem dla kibiców, ale szczegóły muszą jeszcze poczekać. Planujemy również inne atrakcje. Chcemy, aby stadion przyciągał ludzi nie tylko w dni meczowe, ale również podczas wydarzeń kulturalnych i społecznych, oferując szeroką gamę atrakcji dla wszystkich.
Plany ambitne, zatem stadion ma już menedżera, zespół, który będzie zajmował się obiektem?
Katarzyna Oborska-Marciniak: Jako Zakład Komunalny mamy przed sobą dwie trudne procedury – „lądujemy” z budową i „startujemy” z administrowaniem obiektem. W tej chwili sprawy związane ze Stadionem realizują dwa zespoły.
Budowę w Zakładzie Komunalnym prowadzi Patryk Stasiak – prezes zarządu i to on stoi na czele zespołu realizującego i odbierającego inwestycję. Zespół tworzą osoby pracujące w spółce. Podobnie osoby, które dedykowane są do prowadzenia stadionu, pochodzą z zasobów spółki, oczywiście mamy świadomość, że każde nowe wyzwanie wymaga wzmocnień. Mamy doświadczenie w prowadzeniu i uruchamianiu obiektów, dwa lata temu wdrażaliśmy procedury związane z uruchamianiem Centrum Przesiadkowego, również CWK po pandemii musiało przejść zarówno procedury odbiorowe, jak i te, które po latach nieobecności na rynku pozwoliły mu zafunkcjonować jako obiekt wystawienniczy., Zespół Działu Obiektów i Reklamy (DOR) w Zakładzie Komunalnym, którym kieruję, został już wzmocniony. Małgorzata Kornaga z wieloletnim doświadczeniem w samorządzie i zarządzaniu w sporcie angażuje się w przygotowywanie niezbędnych procedur, które pozwolą nam administrować obiektem oraz współpracuje z Denisem Kokott kierownikiem działu marketingu w zakresie komercjalizacji powierzchni. Zatrudniliśmy greenkepera, Marka Segeta, który ma doświadczenie w pielęgnacji boisk i pól golfowych. Cały zespół stworzy około 10 osób, które będą dedykowane obsłudze stadionu.
Podczas konferencji prasowej w marcu 2023 roku przedstawiliście plan komercjalizacji stadionu. Na jakim etapie jest komercjalizacja obiektu?
Katarzyna Oborska-Marciniak: Komercjalizację zaczęliśmy wcześnie, ponad 21 miesięcy przed zakończeniem budowy. Plan podzieliliśmy na trzy etapy: wynajem lokali komercyjnych, wynajem lóż VIP oraz sprzedaż praw do nazwy stadionu. Postawiliśmy na dialog techniczny, tak żeby ofertę dostosować do potrzeb rynku. Każdy etap zmierza do finalizacji, firmy zainteresowane nabyciem praw do nazwy Stadionu, w dalszym ciągu zapraszamy do kontaktu.
Czy wszystkie lokale komercyjne są już wynajęte?
Katarzyna Oborska-Marciniak: Pierwotnie planowaliśmy wynająć trzy lokale, a ostatecznie okazało się, że do wynajęcia będą dwa. Podczas konferencji kiedy prezentowaliśmy lokale ich podział trzeba było sobie wyobrazić, mieliśmy tylko prefabrykowane słupy i wylaną posadzkę. Jednak tak wczesna informacja pozwoliła nam „wsłuchać się w rynek” i mieliśmy czas odpowiednio zaaranżować powierzchnię. Przeprowadziliśmy wiele rozmów, pojawiło się kilka wariantów aranżacji powierzchni. Na parterze znajdą się lokale o powierzchni 200 m² oraz mniejszy, około 40 m². Możemy się już pochwalić podpisaną umową na lokal gastronomiczny, a kolejna umowa na drugi lokal zostanie podpisana lada moment.
Niebawem zdradzimy więcej szczegółów, jednak śmiało możemy stwierdzić, że ten etap zakończył się sukcesem.
Czy znaleźli się już najemcy lóż VIP?
Katarzyna Oborska-Marciniak: Zdecydowaliśmy, że operatorem lóż będzie Odra Opole, mamy już w tym obszarze stosowne porozumienie. Lista chętnych jest już długa, a proces wynajmu skyboxów ruszy, a proces już uruchomiła Odra Opole.
Pojawiły się firmy zainteresowane wykupieniem praw do nazwy stadionu?
Katarzyna Oborska-Marciniak: Sprzedaż praw do nazwy to najtrudniejszy, ale też najważniejszy etap komercjalizacji. Pieniądze pozyskane od sponsora tytularnego znacząco pomogą w utrzymaniu obiektu. Prowadzimy rozmowy z kilkoma zainteresowanymi firmami, jednak to proces, który wymaga omówienia wielu szczegółów. Ten etap można nazwać dialogiem technicznym, po którym ogłoszony zostanie konkurs na prawa do nazwy Stadionu.