Sposoby patrzenia na fotografie. Propozycje GSW na twórcze spędzenie czasu [AKTUALIZACJA]
Weekend (25-26.01) w GSW rozpocznie się wernisażem wystawy laureatów konkursu Aneks 2024/2025. W sobotę i niedzielę odbędą się spotkania w postaci wykładu i warsztatów dla dorosłych towarzyszące wystawie pt. „Fotografia jest wszędzie”.
W piątek (24.01) o godz. 18.00 wernisaż wystawy pokonkursowej BORY Kolektywu MOTS (Jagoda Cierniak, Diogo Ruas). To, która jest próbą uchwycenia doświadczenia spacerów po lasach Łambinowic. Duet artystyczny założony przez Diogo Rausa z Porto i Jagodę Cierniak z Opola inspirował się różnorodnością przyrody, jej nieustanną transformacją, procesami rozkładu oraz śladami ludzkiej ingerencji. Prace MOTS to przede wszystkim murale, obrazy i projekty interdyscyplinarne. Głównym motywem ich twórczości są abstrakcyjne formy oraz kształty inspirowane surrealistycznymi wyobrażeniami codzienności, powstające często w reakcji na problemy społeczne.
Murale wykonane przez MOTS znajdują się w przestrzeniach publicznych w ponad 30 europejskich miastach, m.in. Lizbonie, Berlinie, Rotterdamie, Ołomuńcu czy Opolu. Artyści współpracowali i tworzyli prace dla najważniejszych organizacji oraz festiwali związanych ze street artem, w tym URBAN NATION, STRAAT Museum, Calle Libre, POW! WOW! Rotterdam, Spacejunk.
W sobotę (15.01) o godz. 16.00 odbędzie się wykład Agnieszki Pajączkowskiej o fotografii rodzinnej towarzyszący wystawie FOTOGRAFIA JEST WSZĘDZIE. Fotografia rodzinna funkcjonuje głównie w obszarze prywatnym i domowym, zwykle służy do pielęgnowania wspomnień i rodzinnych emocji. Co się jednak dzieje, gdy fotografia rodzinna angażowana jest do działań społecznych, badawczych, kuratorskich, literackich? Agnieszka Pajączkowska przedstawi wybrane projekty, w których fotografia rodzinna była tematem i narzędziem – spotkania, pracy z pamięcią, działań twórczych, edukacji wizualnej.
Agnieszka Pajączkowska – kulturoznawczyni, badaczka historii codziennych praktyk fotograficznych, kuratorka, edukatorka wizualna, animatorka kultury, autorka projektu i książki Wędrowny Zakład Fotograficzny, „A co wyście myślały? Spotkania z kobietami z mazowieckich wsi (wspólnie z A. Zbroją) oraz „Nieprzezroczyste. Historie chłopskiej fotografii. Dwukrotna stypendystka ministra kultury i dziedzictwa narodowego w obszarze sztuk wizualnych (2015 i 2020). W 2020 została laureatką Nagrody im. Beaty Pawlak i Nagrody im. Wiesława Kazaneckiego, była także nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego i Nagrody im. Stanisława Barańczaka. W 2024 roku nominowana do Paszportów Polityki oraz Odkryć Empiku.
W niedzielę (26.01) o godz. 11.00 rozpocznie się praca warsztatowa dla osób dorosłych „Sposoby patrzenia na fotografię”. To wydarzenie towarzyszące wystawie „Fotografia jest wszędzie”, które poprowadzi Agnieszka Pajączkowska.. Jak zobaczyć fotografię, a nie tylko to, co sfotografowane? Co wynika ze sposobu prezentacji zdjęć w przestrzeni? Jak i po co interpretować wystawę i czym jest krytyczne patrzenie? Będzie to warsztat edukacji wizualnej, dedykowany w szczególności osobom, które zawodowo zajmują się sztuką, edukacją, pracą z obrazami i patrzeniem. Obowiązują zapisy: mmis@galeriaopole.pl
W poniedziałek (27.01) o godz. 17.00 kontynuacja cyklu pt. „Strefa DOBROstanu”. Tkactwo, makrama, proste hafty, szycie z materiałów pochodzących z recyklingu lub farbowanie tkanin? To tylko niektóre z propozycji na udział w warsztatach rękodzielniczych. Uczestnicy podczas cotygodniowych spotkań będą poznawać podstawy różnych technik i tworzyć przedmioty użytkowe. Wszystko odbywa się przy kawie i herbacie, w swobodnej atmosferze.
AKTUALIZACJA
Z powodu choroby osoby prowadzącej sobotni wykład i niedzielne warsztaty z Agnieszką Pajączkowską odbędą się w innym terminie.
fot. GSW