Sprawdź dokładnie numer zanim oddzwonisz!
Wangiri to kolejny pomysł oszustów jak dobrać się do naszych pieniędzy.
– W ostatnim czasie zgłosiło się do nas dwóch mieszkańców Opola z prośbą o pomoc w sprawie bardzo wysokiego rachunku telefonicznego. Okazało się, że prawdopodobnie konsumenci padli ofiarą nadużycia nazywanego „wangiri – opowiada Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu Marek Trejda.
Oszustwo polega na wykonywaniu krótkich połączeń z numerów międzynarodowych na polskie numery w nadziei, że adresat tych połączeń automatycznie oddzwoni na numer, z którego połączenie zostało wykonane. Numery zagraniczne wykorzystywane przez oszustów do złudzenia mają przypominać krajowe numery stacjonarne (np. w przypadku niektórych krajów afrykańskich jest to prefiks 0022, który może być mylony przez konsumenta z warszawskim numerem kierunkowym). Oddzwaniający na telefon międzynarodowy niejednokrotnie słyszy sygnał imitujący np. zajętość bądź rozłączenie rozmowy.
Nic bardziej mylnego. Kosztowne połączenie nadal trwa narażając abonenta na wysokie koszty. Dlatego bardzo istotne jest, aby użytkownicy telefonów komórkowych każdorazowo po zakończeniu rozmowy pamiętali o rozłączeniu przez naciśnięcie czerwonego przycisku/ikony.
– Zwracajmy uwagę, na jaki numer oddzwaniamy. Jeżeli nie nosimy się z zamiarem wykonywania połączeń na numery międzynarodowe, możemy rozważyć zlecenie operatorowi blokady tej usługi. Wówczas wyeliminujemy zagrożenie związane z nieopatrznym oddzwonieniem na wysokopłatny numer zagraniczny, a jednocześnie będziemy mieli możliwość odbierania połączeń przychodzących z zagranicy – tłumaczy Marek Trejda
W obu sprawach zgłoszonych do Miejskiego Rzecznika Konsumentów operatorzy pomimo prawidłowo naliczonych opłat zdecydowali się je anulować.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów znajduje się w budynku Instytutu Śląskiego, ul. Piastowska 17, pok. 609; tel. 77 4438735; email: mrk@um.opole.pl