Świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi

Do połowy marca tego roku firmy i przedsiębiorcy z Opolszczyzny, którzy ponieśli straty w wyniku jesiennej powodzi mogą wnioskować w ZUS o świadczenie interwencyjne. Ci, którzy już to zrobili wycenili swoje straty na 71,1 mln. Z województwa opolskiego zgłosiło się do ZUS 600 przedsiębiorców.

Celem świadczenia interwencyjnego jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności. O pieniądze mogą się ubiegać zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (wspólnicy spółek cywilnych) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobą prawą, a także organizacje pozarządowe.

Świadczenie interwencyjne przysługuje w wysokości wskazanej we wniosku przez samego przedsiębiorcę, jednak kwota świadczenia nie może przekroczyć wysokości poniesionej szkody. Maksymalna kwota świadczenia jaką może przyznać ZUS to milion złotych.

 – Jeśli płatnik składek w ZUS stracił bezpośrednio w wyniku powodzi majątek trwały bądź nawet czasowo zdolność do korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu, to może wnioskować w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o świadczenie interwencyjne – tłumaczy Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.

Od października do końca grudnia 2024 roku przyjęliśmy 600 wniosków o świadczenie interwencyjne. Przedsiębiorcy z Opolszczyzny wycenili w nich swoje straty na ponad 71,1 milionów złotych. Do końca roku wobec 533 podmiotów ZUS wydał pozytywną opinię i przekazał pieniądze na rachunki bankowe – informuje Szczurek.

Wypłacone świadczenie interwencyjne (RSI) w województwie opolskim: powiat brzeski – 86, powiat głubczycki – 3, powiat kędzierzyńsko-kozielski – 1, powiat krapkowicki – 3, powiat nyski – 379, powiat opolski – 10, powiat prudnicki – 25, siedziba podmiotu poza województwem opolskim – 26.

Do końca 2024 r. z województw objętych żywiołem (śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego) ZUS przyjął ponad 1,5 tys. wniosków o świadczenie interwencyjne na łączną kwotę ponad 170 mln zł. Najwyższa wnioskowana kwota to 2 mln 848 tys. zł, a najniższa to 1200 zł.

Jednym z istotnych warunków uzyskania pomocy było prowadzenie działalności gospodarczej na 16 września 2024 r. Jednak nawet w przypadku stanu zawieszenia działalności na ten dzień, warunek prowadzenia działalności ZUS uzna za spełniony.

Na złożenie wniosku o świadczenie interwencyjne zostało ponad 3 miesiące (do 16 marca 2025 r.). Wniosek o symbolu RSI (Wniosek o świadczenie interwencyjne przeznaczone na wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy poszkodowanego w wyniku powodzi) można składać w formie elektronicznej na swoim profilu PUE/eZUS jako pismo ogólne POG, do którego trzeba dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne, w wersji papierowej w dowolnej placówce ZUS, punkcie mobilnym ZUS bądź drogą pocztową.

Na stronie internetowej ZUS dostępne są szczegóły o zasadach uzyskania tej formy pomocy, instrukcja jak wypełnić wniosek o świadczenie interwencyjne oraz jak wysłać wniosek
z profilu na PUE/eZUS.

Najnowsze artykuły