Sytuacja w Polsce uderzy w MZK Opole

Rosnące ceny paliw, energii, kosztów pracy, galopująca inflacja, a także inwestycje w tabor – na który nasze miasto wydało w ostatnich latach około 160 mln złotych – powodują, że rosną koszty działania MZK Opole. W związku z czym mają wzrosnąć ceny biletów komunikacji miejskiej…

Obecnie bilet normalny kosztuje 3 zł, a ulgowy 1,5 zł. Bilet miesięczny normalny na wszystkie linie to wydatek 92 zł, a ulgowy 46 zł. To powoduje, że wśród miast wojewódzkich Opole ma najniższe stawki w kraju.

W Toruniu choćby bilet jednorazowy kosztuje 3,4 zł, w Katowicach 4 zł, ale już w Krakowie to wydatek dwukrotnie wyższy – 6 zł. Jeśli chodzi o bilety okresowe w miastach wojewódzkich, Opole znajduje się w połowie stawki. Najniższe ceny są w Olsztynie (80 zł), a najwyższe w Krakowie (148 zł).

Rosną też ceny paliw. Hurtowa cena paliwa Olej Napędowy Ekodiesel wg cennika PKN ORLEN w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła o blisko 21 procent (16.11.2019 roku: 4061 zł/m3, 16.11.2021 r.: 4901 zł/m3 netto).

Nie bez znaczenia jest też sytuacja covidowa. Przez prawie 1,5 roku w autobusach mogła jeździć tylko połowa dopuszczalnej liczby pasażerów, a przez pierwsze miesiące pandemii pasażerowie rezygnowali z komunikacji miejskiej w obawie przed koronawirusem.

Do tego dochodzi także presja płacowa wywołana rosnącą z miesiąca na miesiąc inflacją. Podwyżki płac stanowiące odpowiedź na zgłaszane przez pracowników przewoźnika postulaty muszą zostać sfinansowane z dodatkowych środków finansowych pochodzących z droższych biletów komunikacji miejskiej.

Wszystko to powoduje, iż na najbliższej sesji Rady Miasta, jej przedstawiciele podejmą decyzję o podwyżce cen biletów komunikacji miejskiej. Bilet normalny miałby kosztować 3,4 zł, a ulgowy 1,7 zł. Bilet miesięczny normalny 98 zł., ulgowy 49 złotych.