Szlaban na brawurę i lekkomyślność na przejazdach kolejowych

Komenda Wojewódzka Policji w Opolu razem z przedstawicielami PKP rozpoczęła kolejną ważną akcję. Tym razem pod hasłem „Bezpieczny przejazd” i jak sama nazwa wskazuje dotyczy ona bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

– Takie miejsca należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych na drodze. W zderzeniu z pociągiem inny pojazd nie ma szans – nie kryje Tomasz Kukułka z Wydziału Ruchu Drogowego KWP Opole. – Niestety, przejazd kolejowe w naszym regionie również nie są wyjątkiem jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Przez ostatnie dwa i pół roku kierowcy spowodowali w ich ramach około 100 kolizji i pięciu wypadków. W tych zdarzeniach osiem osób doznało obrażeń ciała, a trzy zginęły.

W związku z akcją w każdym powiecie naszego regionu policjanci przyjrzeli się dokładniej zachowaniom kierowców przy przejazdach kolejowych. Zwracali uwagę na stosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, tym bardziej tam, gdzie nie ma zapór i półzapór.

Przypomnijmy, iż najważniejszą zasadą na przejazdach kolejowych jest zachowanie szczególnej ostrożności. W chwili, gdy sygnalizator nadaje pulsacyjne światło czerwone, obowiązuje bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, nawet w sytuacji, gdy rogatki nie zostały jeszcze opuszczone, bądź ich opuszczanie dopiero się rozpoczęło.

Kierujący, którzy myślą, że zdążą jeszcze przed szlabanem i przed pociągiem, popełniają poważne wykroczenie i ryzykują życiem. Warunki techniczne pociągów uniemożliwiają ich natychmiastowe zatrzymanie w sytuacji zagrożenia. Najcięższe składy potrzebują do tego nawet kilku kilometrów.

– Kierowca który nie zastosuje się do sygnalizatora, ominie np. zaporę lub pół zaporę, które są zamknięte lub właśnie są opuszczane powinien liczyć się z mandatem w wysokości 2000 zł i sześcioma punktami karnymi, ale przede wszystkim jest tu zagrożone ludzkie życie – zwraca uwagę podkomisarz Kukułka.

Jeśli znajdziemy się pomiędzy opuszczonymi zaporami, powinniśmy jak najszybciej wyłamać szlaban i uciec ze śmiertelnej pułapki. Producenci szlabanów już na etapie projektowania tych urządzeń, przewidzieli możliwość ich siłowego wyłamania. Koszt naprawy jest zatem niewielki, zupełnie nieporównywalny do pozostawania w rejonie zagrożenia.

W przypadku potrzeby pilnego wezwania służb, gdy nie będziemy potrafili określić dokładnego miejsca zdarzania, na napędzie rogatki lub z tyłu znaku „Krzyża św. Andrzeja” znajduje się żółta naklejka z numerem skrzyżowania. Podajmy ten numer dyspozytorowi.

Warto pamiętać, iż przed wjechaniem na tory musimy upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy. Ponadto kierującemu, na przejeździe kolejowym zabrania się:
– objeżdżania opuszczonych zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
– wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
– wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
– omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Pieszemu nie wolno chodzić po torowisku oraz wchodzić na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęło się. Nie wolno również korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Najnowsze artykuły