Teatr Kochanowskiego otwarty dla wszystkich
Teatr im. Jana Kochanowskiego powrócił 2 września z ogromnym przytupem. Najpierw było otwarcie po gruntownym remoncie, później Opolskie Konfrontacje Teatralne, następnie imprezy towarzyszące i koncerty… a to dopiero przedsmak nowego sezonu.
– Pozostając w duchu przyświecającego wydarzeniom otwarcia teatru hasła „Jesteśmy otwarci”, zapraszamy publiczność do wspólnego doświadczania wielu głosów i różnych spojrzeń na to, czym obecnie jest i może być teatr. Chcemy być miejscem wspólnych poszukiwań, wolnym od doraźnej polityki, otwartym na rozwój artystyczny, otwartym na współpracę z ośrodkami w Polsce i poza jej granicami – tłumaczy Beata Marcinowicz specjalista ds. promocji i marketingu w teatrze.
Otwarci na klasykę i prapremiery
W związku z tym m. in. przedstawiciele Kochanowskiego proponują inscenizację klasycznych tekstów literatury polskiej i światowej. Dzięki czemu na początku 2022 roku na „Dużej scenie” zobaczymy spektakl w reżyserii Piotra Ratajczaka „Ziemia Obiecana”. Rzecz jasna na podstawie powieści Stanisława Reymonta. Wiosną z kolei, swoją premierę będzie miało przedstawienie o roboczym tytule „Biesy. Los Endemoniados” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, inspirowane „Biesami” Fiodora Dostojewskiego.
Nie zabraknie też spektakli na podstawie tekstów współczesnych, które na scenach Kochanowskiego będą miały swoje sceniczne prapremiery. Już w grudniu odbędzie się premiera sztuki Iwana Wyrypajewa „Badania ściśle tajne” w reżyserii Norberta Rakowskiego, a sezon zwieńczy prapremierowa „Historia miłosna” autorstwa Alexis Michalik w reżyserii Wojciecha Malajkata.
Otwarci na współpracę
Miniony sezon stał pod znakiem koprodukcji. W tym sezonie TJK również otwiera się na współpracę, tym razem międzynarodową. W październiku rozpoczną się próby do spektaklu „Rothko”, który powstaje w koprodukcji z Teatrem Dailes w Rydze. Przedstawienie na podstawie tekstu Anny Herbut reżyseruje Łukasz Twarkowski.
Trwają również przygotowania do wspólnej realizacji z japońskim Inlan Dimensions International Arts Festival. Efekty tej współpracy zobaczymy jesienią 2022 roku, a będzie to „Kosmos” Witolda Gombrowicza w reż. Hiroshiego Koike, w polsko-japońskiej obsadzie.
Otwarci na eksperyment
W nowym sezonie nasz teatr kontynuuje trzyletni projekt Triennale na Modelatorni. Program eksperymentalnej sceny Modelatornia zakłada realizację projektów odważnych, nieoczywistych, łączących ze sobą różne dziedziny sztuki i różne estetyki. W te założenia wpisuje się spektakl „Kuliści” Weroniki Pelczyńskiej i Patrycji Kowańskiej – laureatek IV edycji Konkursu na Projekt Teatralny Modelatornia. Jego premiera zaplanowana jest na grudzień 2021 roku.
– Projekt Triennale to rezydencje, pełnowymiarowe spektakle, projekty interdyscyplinarne, czytania, debaty. To także zaproszenie do współpracy artystów pozostających w niezależnym obiegu lub pracujących w innych dziedzinach sztuki – wyjaśnia Marcinowicz dodając, iż w geście solidarności TJK chcę udostępniać przestrzeń Modelatorni dla wybranych niezależnych grup artystycznych, gwarantując obsługę techniczną i promocyjną.
– Sądzimy, że wprowadzi to ferment twórczy, ale pozwoli też choćby w niewielkim stopniu na profesjonalizację niezależnej sceny. Liczymy na sojuszników z poziomu instytucjonalnego oraz spośród przedstawicieli środowiska teatralnego i artystycznego. Mamy nadzieję, że nie tylko my jesteśmy gotowi do współpracy ponad podziałami – podkreślając, iż stąd choćby wsparcie rezydencyjne dla projektu Joanny Leśnierowskiej „Heroes”.
Otwarci na świeże spojrzenia
Czwarta scena Teatru Kochanowskiego – Bunkier to z kolei przestrzeń Inicjatyw Artystycznych czyli miejsce, które daje możliwość realizacji własnych wizji i koncepcji. Co za tym idzie jeszcze w październiku będzie miał tu miejsce pierwszy pokaz spektaklu na podstawie powieści Jakuba Żulczyka pt. „Instytut” (reż. Jędrzej Wielecki). Inicjatorką projektu jest aktorka Magdalena Maścianica.
Otwarci na edukację
W nowym sezonie startuje również Centrum Edukacji Kulturalnej – przestrzeń, której celem jest zbudowanie płaszczyzny dialogu między uczestnikami życia kulturalnego, a twórcami i artystami. Zadaniem nowo powołanego działu jest organizacja warsztatów, wykładów i spotkań związanych nie tylko ze spektaklami.
To szereg działań i programów, które mają wspierać świadomy odbiór i zachęcać do dzielenia się swoimi refleksjami oraz pełniejszego doświadczenia teatru. Przy CEK powołana zostanie Teatralna Rada Młodych, czyli grupa złożona ze studentów i licealistów, zaangażowanych w życie teatru.
Ostatnie spojrzenie za sezon 2020/21
To wyjątkowa okazja, aby w ciągu czterech dni nadrobić wszystkie repertuarowe zaległości, a także wziąć udział w koncertach i spotkaniach z twórcami. W ramach Maratonu Teatralnego na widzów czekać będzie cały przekrój tematów, konwencji i form teatralnych.
Od inscenizacji klasyki („Król Lear” reż. Anna Augustynowicz), przez spektakle inspirowane dziełami mistrzów srebrnego ekranu („Amator 2020” reż. Norbert Rakowski), kończąc na performatywnych eksperymentach opartych na tańcu („Danse Macabre” reż. Renata Piotrowska-Auffret), osobistych historiach („bez tytułu 09/21” reż. Anna Karasińska) czy bliskości wynikającej z radykalnego zburzenia teatralnej „czwartej ściany” („Jeszcze się nie stało” reż. Monika Popiel). Zobaczymy również coś pomiędzy koncertem, a spektaklem dramatycznym czyli „Coś pomiędzy” w reżyserii Tomasza Cymermana.