W Teatrze Kochanowskiego podsumowanie u progu jubileuszu [ZDJĘCIA]
Pięć premier, w tym dwie międzynarodowe koprodukcje, które zdobyły uznanie publiczności w całej Europie to tylko fragment większej całości opolskiego Teatru im. Jana Kochanowskiego, który właśnie podsumował sezon 2023/24!
– Zrealizowaliśmy pięć premier, w tym dwie międzynarodowe koprodukcje, które zdobyły uznanie publiczności w całej Europie. Spektakl „I’m Nowhere / Znikanie” w reżyserii Norberta Rakowskiego, powstał we współpracy z Teatros del Canal oraz Festiwalem „Boska Komedia”, zachwycił widownię w Madrycie. Z kolei „The Best European Show” w reżyserii Harisa Pašovića zdobył serca publiczności w Valletcie, Prisztinie, Parmie i Nowej Goricy, pokazując, że teatr może być mostem łączącym różne kultury – opowiada Agata Gołoś, specjalistka ds. promocji i marketingu w Teatrze.
W Kochanowskim duży nacisk położono na realizację tekstów literatury światowej. Opolska publiczność miała okazję zapoznać się z adaptacją bestsellerowego zbioru opowiadań Lucii Berlin, czyli „Instrukcją dla Pań sprzątających” w reżyserii Olgi Ciężkowskiej. „Mamoburger” amerykańsko-brytyjskiej autorki, Sarah Kosar to z kolei najnowsza premiera, która powstała w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich.
Nowym podejściem do Szekspira była oryginalna adaptacja „Burzy” („Burza. Regulamin wyspy”) w reżyserii Katarzyny Minkowskiej. Spektakl w lipcu pojawi się na 28. Festiwalu Szekspirowskim, gdzie weźmie udział w konkursie o Złotego Yoricka, mającym na celu wyłonienie najlepszej krajowej realizacji scenicznej dzieł stradfordczyka.
– Ostatnie miesiące to także liczne podróże spektakli opolskiego teatru. – Odwiedziliśmy festiwale teatralne odbywające się w Krakowie (Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”), Kaliszu (64. Kaliskie Spotkania Teatralne) oraz Lublinie (Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”). Trwa pasmo sukcesów spektaklu „Rohtko” Łukasza Twarkowskiego, który był prezentowany w prestiżowych teatrach w Paryżu (Odéon-Théâtre de l’Europe), w Atenach (Onassis Stegi) oraz w Mediolanie (Piccolo Teatro Strehler) – wylicza Agata Gołoś.
Teatr im. Jana Kochanowskiego to nie tylko scena pełna wyjątkowych spektakli, ale także miejsce, gdzie realizowane są nowatorskie projekty artystyczne i edukacyjne. Szósta edycja Konkursu na Projekt Teatralny „Modelatornia” pod hasłem „Fake & Hate” przyniosła trzy fascynujące rezydencje artystyczne, z których jedna – „Algorytm Sacrum” Wery Makowskx – będzie miała swoją premierę na początku kolejnego sezonu już jako pełnoprawne przedstawienie. Natomiast grudniowa odsłona Opolskiej Sceny Tańca po raz kolejny zachwyciła różnorodnością przedstawień tanecznych i warsztatów, przyciągając do opolskiego teatru miłośników i miłośniczki tańca. Pod koniec czerwca ruszyła sprzedaż biletów na kolejną odsłonę OST, która odbędzie się we wrześniu.
– Nasze działania to również Centrum Edukacji Kulturalnej, które intensywnie towarzyszy widzom i widzkom teatru w odbiorze przedstawień. Oprócz regularnie odbywających się warsztatów, wprowadzeń do spektakli oraz przestrzeni dla najmłodszych i ich rodziców (czyli cykle „Wokół spektaklu”, „Słowem wstępu”, „Gdy rodzice są w teatrze…”) realizowaliśmy również czytania dramatów i lektur dla dzieci i młodzieży w ramach kolejnej edycji „Pryzmatów teatralnych”. W Kochanowskim działa także Teatralna Rada Młodych, która zainicjowała w tym sezonie – cieszące się popularnością – „Rozmowy pod neonem” oraz „Poetyckie wieczorki”, czyli spotkania z poezją w kawiarni Atelier Teatr – opowiada specjalistka ds. promocji i marketingu w Teatrze.
We współpracy z Samorządem Województwa Opolskiego oraz innymi partnerami zainaugurowano także w tym roku projekt „Fake&Hate. Opolskie bez przemocy” ma wspierać młodych ludzi spotykających się ze zjawiskiem przemocy rówieśniczej, manipulacji i dezinformacji w Internecie.
Marzec przyniósł „V. Maraton Teatralny”, podczas którego w jeden weekend zaprezentowano kilka ostatnich premier. To wydarzenie stało się również platformą wymiany doświadczeń między przedstawicielami branży teatralnej, którzy dyskutowali o przyszłości teatru w Polsce i na świecie.
Jak co roku, wspólnie z Instytutem Teatralnym w Warszawie oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, opolski Teatr zorganizował przegląd najciekawszych współczesnych realizacji klasycznych polskich tekstów, czyli 48. Opolskie Konfrontacje Teatralne „Klasyka Żywa”. Zwycięzcami tegorocznej edycji zostały ex aequo dwa spektakle: „Wyzwolenie” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Jan Klata) oraz „Chłopi” z Teatru Ludowego w Krakowie (reż. Remigiusz Brzyk).
– Przed nami wyjątkowy sezon – 50-lecie Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Zapraszamy na kolejne premiery, nowe odsłony ulubionych projektów oraz szereg wydarzeń, które planujemy w związku z obchodami naszego jubileuszu – przypomina Agata Gołoś. – Poprzez różnorodne działania, które często wychodzą poza utarte ścieżki, nieustannie realizujemy misję teatru wielu głosów i różnych spojrzeń. Chcemy być miejscem, które warto odwiedzać nie tylko dla rozrywki, ale także po to, by lepiej rozumieć otaczający nas świat – dodaje.
Instrukcja dla pań sprzątających.
Mamoburger – scena inicjatyw aktorskich
Maraton teatralny.
Opolska Scena Tańca.
Opolskie Konfrontacje Teatralne.
Burza – premiera.
Premiera I’m Nowhere Znikanie fot. Edgar De Poray.
The Best European Show.