Wielkie wyróżnienie dla spektaklu Opolskiego Teatru Lalek

Spektakl „Każdego dnia jest mi żal” został zakwalifikowany do finału 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej! To jeden z 14 spektakli, który został wybrany spośród ponad 100 przedstawień z całej Polski. OTLiA to jeden z dwóch finalistów spośród teatrów lalek. Na zdjęciu Karolina Gorzkowska, aktorka i obok Katarzyny Dudzic-Grabińskiej reżyserka wyróżnionego przedstawienia.

Komisja Artystyczna 31. OKnWPSW po obejrzeniu ponad setki realizacji polskiego dramatu współczesnego wybrała do finału konkursu 14 przedstawień, które powalczą o nagrody. Zostaną one przyznane podczas uroczystości 30 czerwca. Jak co roku finał odbędzie się w Instytucie Teatralnym, zaplanowana jest także transmisja online.

Komisja obradowała w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Anna Pajęcka i Wiktoria Wojas. Następnym etapem konkursu jest obejrzenie i ocenienie finałowych spektakli przez Jury Konkursu, w skład którego wchodzą: Martyna Kander, Marcelina Obarska, Sebastian Majewski, Agnieszka Wolny-Hamkało i Agata Biziuk. Jury obejrzy spektakle między 8 maja a 20 czerwca.

Spektakl jest upamiętnieniem postaci Miep Gies, która podczas II wojny światowej pomagała w ukrywaniu Anny Frank i jej rodziny. Miep Gies przewróciła się i umarła. „Każdego dnia jest mi żal” – powiedziała przed śmiercią, myśląc o Annie Frank i innych osobach, które ukrywała podczas II Wojny Światowej. To ona przechowała pamiętnik Anny Frank i po wojnie przekazała go do publikacji. Za dowiedzioną czynami odwagę, w 1996 roku Królowa Holandii pasowała ją na rycerza.

– W sztuce towarzyszymy Miep Gies w jej przewróceniu się po stuletnim życiu na posadzce holenderskiego domu opieki. Podczas utraty równowagi, zanim jej głowa uderzy o podłogę, powracamy wraz z nią do tamtego czasu, gdy ludzie polują na ludzi i zwykłe życie oraz zwykłe gesty nagle stają się czymś zupełnie, zupełnie innym – mówi specjalistka ds. Marketingu i Kreowania Wizerunku Opolskiego Teatru Lalki i Aktora, Magdalena Starczewska. – Spektakl od 9 maja ponownie będzie w naszym repertuarze – dodaje.

W poprzednich latach Grand Prix otrzymały spektakle „Dropie” autorstwa Natalki Suszczyńskiej w adaptacji Michała Kmiecika w reżyserii Marcina Libera z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu (2024 rok) oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły w koprodukcji Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie (2023 rok).

 Fot. Anna Molokanova.

Spektakle zakwalifikowane do finału Konkursu:

  • Artur Pałyga „Każdego dnia jest mi żal”, reż. Karolina Gorzkowska, Katarzyna Dudzic-Grabińska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki
  • Julia Holewińska „Anioły w Warszawie”, reż. Wojciech Faruga, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka
  • Alfred Kawula, Łukasz Czuj „Azoty Fiction”, reż. Łukasz Czuj, Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
  • Radek Rak, adaptacja: Michał Kmiecik „Baśń o wężowym sercu”, reż. Marcin Liber, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
  • Anna Wakulik „Biedermannowie”, reż. Adam Orzechowski, Teatr Powszechny w Łodzi
  • Marzena Matuszak, adaptacja Tomasz Walesiak „Człowiek jaki jest, każdy widzi”, reż. Katarzyna Minkowska, Nowy Teatr w Warszawie, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach (koprodukcja)
  • Michał Buszewicz „Dom niespokojnej starości”, reż. Michał Buszewicz, Teatr Współczesny w Szczecinie
  • Izabela Tadra, adaptacja: Małgorzata Maciejewska „Hotel ZNP”, reż. Kuba Kowalski, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
  • Małgorzata Maciejewska „Na borg”, reż. Marta Streker, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku
  • Piotr Rowicki „Ocalone”, reż. Maja Kleczewska, Dom Spotkań z Historią w Warszawie
  • Agata Duda-Gracz „Ojciec”, reż. Agata Duda-Gracz, Teatr Collegium Nobilium w Warszawie
  • Anna Smolar, Tomasz Śpiewak „Orfeusz”, reż. Anna Smolar, TR Warszawa
  • Roman Frankl „Viva Maria!”, reż. Witold Mazurkiewicz, Teatr Polski w Bielsku-Białej
  • Agnieszka Kochanowska „Zmień się”, reż. Lucia Svobodova-Vrana, Olsztyński Teatr Lalek

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły