Zakupowe szaleństwo. Na co uważać?
Kuszące promocje i odroczone płatności to propozycje, które cieszą się dużym zainteresowaniem przed świętami wśród konsumentów, oferując szansę na zakup wymarzonego produktu lub usługi bez natychmiastowego obciążania budżetu. Może to być gotowy przepis na nadmierne kupowanie i zadłużanie się. Jest kilka sposobów, aby tego uniknąć.
Z pomocą przychodzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w okresie świątecznym organizuje kampanie pt. „Sprawdź, czy Cię stać!” ostrzegające przed kupowaniem z odroczoną płatnością oraz zachęca do rozsądnego podejścia do zakupów.
– Świątecznej gorączce zakupów, w mniejszym lub większym stopniu, ulega większość z nas. Na każdym kroku jesteśmy kuszeni reklamami „wyjątkowych produktów”, „idealnych pomysłów na prezent” i „superpromocji”. Coraz częściej też jesteśmy zachęcani do odroczenia płatności. Konsumenci, zwłaszcza młodzi, chętnie z tego korzystają. Dlatego chcemy zwrócić uwagę na finansowe konsekwencje tej konsumpcyjnej pułapki. Uważajmy! Zakupy z odroczoną płatnością mogą prowadzić do nadmiernego zadłużenia i wpłynąć na zdolność kredytową – apeluje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Warto przed zakupem świątecznych zakupów zastosować kilka prostych metod prezentowanych na stronie internetowej UOKiK, aby był to dla nas czas radości, a nie zadłużania się. Przed każdym zakupem warto rozważyć kwestię, czy naprawdę potrzebujemy daną rzecz. Warto wtedy zadać sobie następujące pytanie: potrzebuje czy chcę? Planowanie to czynnik, który w głównym stopniu pozwala zapanować nad budżetem domowym i wydatkami. Dobrym sposobem jest wyznaczenie sobie limitu wydatku, którego konsument będzie się trzymał. Płacenie gotówką to także sposób, który pomaga kontrolować wydawane pieniądze, ponieważ kupujący namacalnie widzi, gdy znikają jego pieniądze.
Kolejną zasadą jest, aby śledzić ceny artykułów którymi jesteśmy zainteresowani. – Sprzedający oferując towary w promocji mają obowiązek poinformowania o najniższej cenie produktu z 30 dni przed obniżką. Mamy wtedy pewność, że cena produktu na przestrzeni ostatniego miesiąca została faktycznie obniżona – dodaje Marek Trejda, Miejski Rzecznik Konsumentów w Opolu. Dosyć popularnym sposobem jest porównywanie cen jednego produktu w kilku sklepach i poszukiwanie najlepszej oferty. W dobie sklepów e-commerce te podmioty walczą o każdego klienta i konsumenci mogą swobodnie wybierać dla siebie najlepszą zakupową opcję.
– Przy okazji zakupów w sieci tj. zawierając umowę na odległość, pamiętajmy, że jako konsumenci w większości przypadków mamy prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od dostarczenia nam towaru. Z kolei dokonując zakupów w sklepach stacjonarnych przyjęcie zwrotu towaru lub jego wymiana na inny, to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Dlatego jeszcze przed dokonaniem zakupu, w szczególności jeżeli chodzi o prezent, warto upewnić się u sprzedawcy, czy będzie możliwość jego zwrotu albo wymiany – wyjaśnia Trejda.