Jak nie dać się oszukać podczas świątecznych zakupów przez internet

Zbliżają się święta, czyli najgorętszy pod względem zakupów czas. Ponadto ze względu na pandemię koronawirusa, coraz częściej decydujemy się na zakupy przez internet. Warto poznać prawa, jakie przysługują nam przy zawieraniu umów za pośrednictwem sieci.

Należy pamiętać, że każdemu, kto zawarł umowę na odległość przysługuje 14 dni, aby od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. To tzw. prawo do namysłu. Co ważne, jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu powyższego terminu. 

Aby odstąpić od umowy, wystarczy złożyć przedsiębiorcy oświadczenie informujące o tym. Można to zrobić za pośrednictwem formularza na stronie internetowej, bądź w formie listownej (pamiętać należy, aby ten list wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru). 

Złożenie oświadczenia wiąże się z traktowaniem umowy jako niezawartej. Przedsiębiorca musi nie później, niż w 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia zwrócić wszelkie płatności (wliczają się w to koszty dostarczenia zamówionej rzeczy). Pamiętać należy, że firma u której coś zamówiliśmy, może wstrzymać się ze zwrotem płatności do czasu, aż otrzyma zamówiony przez nas towar z powrotem.

Konsument ponosi jedynie koszty zwrotu rzeczy – czyli przesyłki zwrotnej. Często zdarza się jednak, że przedsiębiorcy te koszty sami pokrywają. 

Podczas zamawiania przez internet mamy prawo do szczegółowej informacji. Oznacza to, że przed naszą zapłatą za dany towar, przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta (w widoczny i zrozumiały sposób) o dokładnej cenie, głównych cecha świadczenia oraz okresie, na jaki umowa kupna-sprzedaży zostaje zawarta.

Nie jest również możliwe skuteczne zawarcie umowy tylko na podstawie zgody konsumenta wyrażonej w czasie rozmowy telefonicznej z przedsiębiorcą, jeżeli inicjatorem jej zawarcia był sam przedsiębiorca. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca w trakcie rozmowy telefonicznej proponuje zawarcie umowy, musi potwierdzić jej treść na papierze lub innym trwałym nośniku.

Więcej informacji na temat praw konsumenta znajduje się na portalu www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
W razie problemów zachęcamy także do kontaktu z Miejskiem Rzecznikiem Praw Konsumentów:
ul. Piastowska 17 w Opolu, pok. 609, nr tel. 77 4438735.

Najnowsze artykuły