Jak wydać książkę w Polsce?

MATERIAŁ PROMOCYJNY

Należysz do grona osób, które marzą o wydaniu własnej książki, ale nie wiesz od czego zacząć? Początkujący autorzy mają w Polsce do wyboru kilka możliwości, dzięki którym mogą spełnić marzenie o publikacji własnego dzieła. Jak więc wydać książkę w Polsce? Podpowiadamy!

O czym musisz wiedzieć przed wydaniem książki?

Jeśli nie chcesz, aby napisana przez Ciebie książka „trafiła do szuflady”, a zamiast tego ujrzała światło dzienne i dumnie prezentowała się na półce, musisz mieć świadomość istnienia kilku wariantów wydawniczych. Choć wielu autorom może się wydawać, że jedyną opcją jest wysłanie rękopisu do wydawnictwa i długie oczekiwanie na odpowiedź, to nie jest to prawda.

Obecnie w Polsce dostępne są cztery sposoby wydania książki: wspomniane wcześniej wydanie tradycyjne, vanity, self-publishing, a także wydanie subsydiowane. Każdy początkujący autor ma więc wybór i to od niego zależy, jaką opcję wybierze. Każda z nich wymaga innego zaangażowania oraz wkładu finansowego. Aby wybrać dla siebie odpowiedni wariant, trzeba poznać je wszystkie.

Jakie są w Polsce sposoby na wydanie książki?

Wybór sposobu wydania książki warunkuje między innymi czas oczekiwania na efekt oraz wkład finansowy autora. Decyzja powinna być więc właściwie przemyślana. Jeśli zdecydujesz się na tradycyjne wydanie, oczekując szybkiej informacji zwrotnej, możesz być niemile zaskoczony. Jeśli z kolei wybierzesz wariant wymagający samodzielnego przygotowania treści do druku, nie mając odpowiednich umiejętności i wiedzy, możesz skutecznie się zniechęcić już na samym początku przygody.

Sprawdź, czym różnią się poszczególne sposoby wydania książki w Polsce i wybierz najlepszą opcję:

Wydanie tradycyjne

Wydanie tradycyjne jest najbardziej znanym wariantem, który zakłada, że autor wysyła rękopis do wydawnictwa, które na podstawie rygorystycznej selekcji wybiera utwór do publikacji. Następnie wydawca publikuje książkę w zamian za licencję lub autorskie prawa majątkowe do utworu. Autor nie ponosi kosztów związanych z publikacją, ponieważ w ramach współpracy ponosi je wydawnictwo i płaci autorowi tantiemy. Wydawnictwu zależy na tym, aby zarobić na utworze, więc zajmuje się promocją i dystrybucją. Nie jest to model dostępny dla każdego autora, a jedynie dla wąskiego grona twórców, których propozycje spotkały się z aprobatą wydawnictwa. Jeśli stawiasz na taki model wydawniczy, musisz liczyć się z długim oczekiwaniem na odpowiedź i, niestety, dużym prawdopodobieństwem odmowy.

Książki na półce

Vanity

Model vanity przeznaczony jest dla autorów, którzy są w stanie zainwestować swoje pieniądze, aby wydać książkę w wersji papierowej. W tym przypadku autor musi zapłacić wydawnictwu za projekt okładki, skład i druk książki, a także zarejestrowanie jej numeru ISBN i wprowadzenie do systemów dystrybucyjnych. Pokrywając wszystkie koszty, autor dostaje wysoki procent od sprzedaży, pod warunkiem, że taka nastąpi, ponieważ promocją i dystrybucją musi zająć się samodzielnie. Takiemu wydawnictwu nie zależy na sprzedaży książek, ponieważ nie czerpie z nich zysku. Wybierając model vanity można więc wydać praktycznie każdą książkę, ale niekoniecznie zyska ona jakąkolwiek popularność.

Self-publishing

Model selfpublishingowy zakłada, że autor sam jest wydawcą i pokrywa wszystkie koszty związane z wydaniem książki. Musi we własnym zakresie zająć się redakcją, korektą, projektem typograficznym, składem oraz wyglądem okładki. Ponadto musi zdecydować o formatach wydania, wysokości nakładu, sposobie dystrybucji, a następnie marketingu i promocji książki. Zyski ze sprzedaży uzależnione są wyłącznie od jego działań. Model ten również umożliwia publikację praktycznie dowolnych treści, ale rekomendowany jest autorom mającym odpowiednie doświadczenie w tego typu działaniach. Obecnie często korzystają z niego autorzy posiadający już liczne grono odbiorców, do których mogą łatwo dotrzeć dzięki kanałom social media.

Wydanie subsydiowane

Subsydiacja to wariant łączący wydawnictwo tradycyjne z selfpublishingiem. Publikowanie subsydiowane zakłada podział obowiązków i odpowiedzialności pomiędzy autorem a oficyną, dzięki czemu obie strony dokładają starań, by publikacja odniosła sukces. Wydawnictwo, na podstawie udzielonej licencji, publikuje, dystrybuuje i promuje książkę. Co ważne, wydawca czerpie zyski ze sprzedaży książek, ale dzieli się nimi z autorem. Propozycje wydawnicze autorów przechodzą weryfikację, jednak nie tak rygorystyczną jak w przypadku wydawnictwa tradycyjnego. Decydując się na subsydiowane publikowanie książek, należy jednak szczególnie mieć na uwadze wybór wydawnictwa. Poszukując odpowiedniego, warto zwracać uwagę na wydawnictwa odnoszące liczne sukcesy. W Polsce liderem wśród tego typu wydawnictw jest przykładowo Novae Res.

Jak wybrać odpowiednią dla siebie opcję wydawniczą?

Wszystko zależy od tego, jak jesteś w stanie zaangażować się w proces wydawniczy, ile chcesz zainwestować oraz jak szybko chcesz zobaczyć efekty. Znając specyfikę poszczególnych wariantów, możesz już podjąć najlepszą dla siebie decyzję!

Najnowsze artykuły