Najczęstsze błędy przy pozycjonowaniu i jak ich uniknąć

MATERIAŁ PROMOCYJNY

Techniczne SEO, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz tworzenie treści to tylko przykładowe elementy optymalizacyjne, które składają się na pozycjonowanie. Jest to długotrwały proces, będący szansą na zbudowanie widoczności w Google, rozpowszechnienie marki i zwiększenie przychodów. Wymaga specjalistycznej wiedzy i sporego doświadczenia, a najlepiej wsparcia profesjonalnej agencji. Na drodze do uzyskania wysokiej pozycji w rankingu stoi jednak wiele pułapek. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy w kampaniach SEO.

Nieprzestrzeganie wytycznych Google

Błędy w procesie pozycjonowania czasami wynikają z braku znajomości podstawowych zasad dotyczących wyszukiwarki. Chodzi przede wszystkim o tworzenie przydatnych i zorientowanych na użytkownika treści, używanie odpowiednich słów kluczowych, zezwolenie na indeksowanie linków czy ulepszanie wyglądu witryny. Warto więc dokładnie zapoznać się z wytycznymi Google, aby nie narazić się na karę w postaci filtra, a nawet bana. Unikaj więc takich praktyk, jak: maskowanie przekierowań, spamerska struktura znaczników, duplicate content, ukrywanie grafiki, stosowanie nadmiernej liczby fraz czy korzystanie z nienaturalnych linków prowadzących do Twojej witryny.

Wybór nieodpowiednich słów kluczowych

Dobrej jakości treści są właściwie zoptymalizowane zarówno pod kątem potrzeb użytkowników, jak i robotów indeksujących. We wpisach blogowych, artykułach eksperckich czy opisach produktów muszą więc znaleźć się frazy najczęściej wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki internetowej. Używanie w tekstach nieprawidłowo dobranych słów kluczowych, bez dogłębnej analizy i zrozumienia intencji odbiorców, może skutkować niską jakością ruchu, a tym samym mniejszą liczbą konwersji. Jeżeli wyrażenia nie są dostatecznie trafne, pozycjonowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Częstą pomyłką jest także korzystanie wyłącznie z popularnych, zbyt ogólnych fraz. Choć zwykle wiążą się z dużą liczbą wyszukiwań, cechuje je wysoka konkurencyjność i mały współczynnik konwersji. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest więc pozycjonowanie strony internetowej na słowa kluczowe brandowe oraz z długiego ogona. W tym celu warto skorzystać z dedykowanych narzędzi, np. Google Keyword Planner, Ahrefs czy Keyword Surfer.

Publikowanie niskiej jakość treści

Wartościowy, angażujący i rozwiązujący problemy użytkowników content to klucz do zbudowania zaufania wśród odbiorców, wykreowania wizerunku eksperta w branży oraz poprawy widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Niestety wciąż zdarza się, że treści zamieszczane na stronie są wygenerowane automatycznie, pochodzą z innych źródeł lub charakteryzują się niewielką wartością merytoryczną. Należy jednak pamiętać, że algorytmy Google dotyczące pozycjonowania są w stanie rozpoznać, czy teksty faktycznie są źródłem cennej wiedzy, czy stanowią jedynie próbę manipulacji pozycją w rankingu. Istotne jest zatem tworzenie treści angażujących, unikalnych i przyciągających uwagę użytkowników.

Brak prawidłowych tagów tytułowych

Częstym błędem w pozycjonowaniu stron internetowych jest ignorowanie meta tagów, a szczególnie tagów tytułowych (title). Jest to fragment kodu HTML, który wskazuje tytuł witryny oraz dostarcza wyszukiwarce informacji o zawartości danego serwisu. Optymalizacja tego elementu nie jest trudnym zadaniem, a może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w rankingu Google. Warto upewnić się, że tagi mają odpowiednią długość (od 30 do 60 znaków), odpowiadają na zapytanie użytkowników oraz nie zostały zduplikowane. Konieczne jest również zastosowanie frazy kluczowej w treści.

Niedostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych

Dlaczego to błąd? Mobile-First Index, czyli algorytm Google, który przy ustalaniu rankingu strony bierze pod uwagę jej mobilną wersję, to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Serwisy, które nie zostały dopasowane do smartfonów i tabletów, nie są wygodne w użytkowaniu. Czcionka wychodzi poza ekran, a grafiki są zbyt duże i rozciągają się za pole widzenia na urządzeniu. Nic więc dziwnego, że odbiorcy natychmiast opuszczają tak nieużyteczną stronę, a właściciel nie może liczyć na wartościowy ruch i wysoką konwersję. Responsywność pomaga w pozycjonowaniu i informuje Google, że witryna jest przyjazna i powinna być promowana w wyszukiwarce.

Laptop, kawa, notes i długopisy na biurku

Słaba jakość linków przychodzących

Błędy w zakresie link buildingu to prawdziwy temat rzeka. Negatywnie odbijają się na procesie pozycjonowania strony internetowej, sprawiając, że witryna przestaje być w odbiorze robotów indeksujących wartościowa i godna zaufania. Jakich działań należy więc unikać? Pozyskiwanie linków z nieautorytatywnych serwisów niekorzystnie wpływa na wiarygodność i widoczność strony. Używanie zbyt wielu identycznych fraz typu anchor text może prowadzić do przykrych kar. Nagły wzrost liczby linków w krótkim czasie również budzi podejrzenia algorytmów Google. Odnośniki z witryn, które nie mają nic wspólnego z tematyką Twojego biznesu, będą wręcz szkodliwe dla pozycji serwisu w rankingu.

Zbyt wolne ładowanie strony

Prędkość ładowania witryny wpływa bezpośrednio na doświadczenia użytkowników oraz stanowi jeden z czynników rankingowych. Jeżeli zawartość nie wyświetli się w ciągu 2-3 sekund, większość odbiorców prawdopodobnie zrezygnuje z dalszego przeglądania, zakupów lub zapisania się do newslettera. Słaba prędkość serwisu wynika najczęściej z niedostatecznej optymalizacji kodu strony i nieprzetestowania jej działania pod dużym obciążeniem. Wpływa na to również dodawanie zbyt dużych zdjęć, grafik i plików CS czy skokowy przyrost odwiedzających.

Jak unikać błędów w pozycjonowaniu strony internetowej?

Po pierwsze, zadbaj o stały monitoring i analizę działań optymalizacyjnych. Są to ważne elementy pozycjonowania witryny ze względu na chociażby dynamiczny charakter SEO, gdzie algorytmy Google podlegają regularnym aktualizacjom. Trzymając rękę na pulsie, w porę zidentyfikujesz problemy z ładowaniem strony, błędy 404 czy duplicate content. Systematycznie oceniaj efektywność swojej strategii, aby skupić się wyłącznie na zadaniach, które przynoszą najlepsze rezultaty.

Monitoring powinien również obejmować konkurencję pod kątem: pozycji w rankingu Google, zysków ze sprzedaży, słów kluczowych czy kanałów marketingowych. Z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi (np. Google Analytics) możliwe jest także zrozumienie intencji odbiorców: skąd pochodzą, na jakich urządzeniach przeglądają stronę, czym się interesują, jakie są ich zachowania zakupowe itp.

Skuteczne pozycjonowanie witryny wymaga uwzględnienia zarówno potrzeb użytkowników, jak i wymagań algorytmów wyszukiwarki. Sprawdź nasza ofertę na https://www.artefakt.pl/pozycjonowanie-wroclaw Dlatego regularnie aktualizuj treści, publikując odpowiednio zoptymalizowane, wartościowe i unikalne wpisy blogowe, artykuły sponsorowane czy opisy produktów. Pamiętaj także o prawidłowej strukturze strony. Tutaj liczy się logiczny układ kategorii, odpowiednie zagnieżdżenia oraz intuicyjna nawigacja. UX ma bowiem znaczenie dla pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Wykonuj działania zgodne z wytycznymi Google, unikając zakazanych technik Black Hat SEO.

Najnowsze artykuły