ITS, czyli będzie inteligentniej i bezpieczniej

Opole wystartuje niebawem z rewolucją technologiczną, której pozytywne skutki odczują przede wszystkim mieszkańcy. Chodzi o Inteligentne Zarządzanie Ruchem (ITS) w mieście. Koperty w przetargu zostały już otworzone, a jedna z nich mieści się w założonej kwocie.

– Mówiąc najprościej, to nasza odpowiedź na wymogi nowych czasów. Niebawem opolanie odczują z tego tytułu wielkie korzyści. Planujemy bowiem, aby w ramach tego projektu wprowadzone zostały np. informacje o liczbie wolnych miejsc w strefie parkingowej. Poprawione zostanie też zarządzanie ruchem. Aż 51 skrzyżowań w mieście połączymy w jednym systemie, a to oznacza znacznie płynniejszy ruch, mniejsze przestoje i ograniczenie korków – wylicza prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

Rewolucyjne zmiany odczują także np. karetki pogotowia oraz pojazdy straży pożarnej wyposażone w kilkadziesiąt sztuk urządzeń mobilnych pozwalających tym samochodom na włączenie światła czerwonego na skrzyżowania w celu szybszego i bezpieczniejszego przejazdu pojazdu uprzywilejowanego.

Inne udogodnienia to np. strona dla mieszkańców, a na której znajdziemy rozkład pociągów PKP Przewozy Regionalne, informacje o dostępności rowerów, utrudnienia w ruchu oraz podgląd z kamer. Przewidziano też stacje pogodowe, jakości powietrza i hałasu montowane w wybranych wcześniej lokalizacjach.

Główną zaletą inteligentnych systemów jest nie samo zbieranie danych, ale ich analizowanie i przetwarzanie w celu określenia w czasie rzeczywistym sytuacji na drodze i dobranie do niej odpowiednich środków, by tę sytuację kontrolować. Dzięki wielu dostępnym źródłom informacji system posiada na przykład dane o natężeniu i charakterze ruchu drogowego. Może określić takie parametry, jak liczba przejeżdżających przez dany odcinek drogi pojazdów w określonym czasie, kierunek poruszania się pojazdów czy czas ich przebywania w danym odcinku.

Aż trudno uwierzyć, że definicję ITS przedstawiono w 1994 roku na I Światowym Kongresie w dziedzinie systemów transportowych w Paryżu. Wtedy też chodziło o zarządzanie ruchem w celu ochrony bezpieczeństwa, mobilności pasażerów i ograniczenie degradacji środowiska naturalnego.

Najnowsze artykuły