Elektryfikacji taboru ciąg dalszy – rozpoczęły się prace przy budowie nowego pantografu
Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na pętli autobusowej przy ul. Pużaka. Do końca wakacji będą tam kładzione sieci energetyczne i teletechniczne. Aby nie skomplikować ruchu autobusów na pętli przeprowadzono przewiert sterowany.
– Pod placem pętli specjalna maszyna wydrążyła przepust, którym poprowadzone zostaną sieci teletechniczne – mówi Marcin Kik, kierownik działu technicznego w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Opolu. – Wykonane zostały wykopy pod fundamenty sieci, w tym momencie prowadzone są prace ziemne, które potrwają do końca miesiąca. Kolejno zostaną ułożone przyłącza, później zostanie przywieziony fundament prefabrykowany, zostanie dostarczona ładowarka i wszystko zostanie podłączone, sprawdzone, odebrane. Następnie będziemy mogli przystąpić do ostatecznych testów na dostarczonych w tym projekcie autobusach.
Na pętli Pużaka zostanie zamontowany pantograf odwrócony, podobny do tego, który znajduje się przy ul. Prószkowskiej.
– Pantograf odwrócony polega na tym, że na autobusach zamontowane są szyny odbiorcze, a ze stacji ładowania zjeżdża pantograf, opada na szyny zlokalizowane na pojeździe i zaczyna się ładowanie akumulatorów autobusów – dodaje Marcin Kik.
Prace są prowadzone w ramach realizacji projektu na dostarczenie 8 nowych autobusów elektrycznych. Solarisy przyjadą do Opole do października. Będą to: 6 pojazdów dwunastometrowych oraz dwa przegubowe. Autobusy będą kursowały na liniach 5, 9 i 13.
Realizacja zadania jest możliwa dzięki dotacji unijnej. Koszt projektu to ponad 36 milionów złotych, a kwota dofinansowania, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, to 25 milionów złotych. Inwestycja zakłada także instalację ładowarek w zajezdni przy ul. Luboszyckiej.