Mieszkańcy postawili na rowerzystów

Zwycięski ogólnomiejski projekt tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego zakłada budowę nowych dróg rowerowych w mieście. Na ten cel przeznaczono niebagatelną kwotę miliona trzystu tysięcy złotych. Projekt zakłada udrożnienie sieci tras rowerowych m.in. z osiedla im. Armii Krajowej do centrum miasta. – Zakładam, że projekt wygrał, bo odpowiada na ważne, niezaspokojone w pełni, potrzeby mieszkańców i jest na tyle uniwersalny i ogólny, że mieszkańcy poczuli jego użyteczność – mówi Adam Olbert pomysłodawca i wnioskodawca projektu.

Trasa z osiedla im. Armii Krajowej w stronę centrum ma bardzo duży potencjał stworzenia realnej alternatywy dla komunikacji samochodowej. Istnieje już nowa komfortowa droga rowerowa wzdłuż ulicy Oleskiej od ulicy Okulickiego do Szarej Willi, a  w ramach poprzedniej edycji Budżetu Obywatelskiego powstał ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ulicy Grota Roweckiego. – Ważne fragmenty tej trasy się już pojawiły, chodzi o to, aby połączyć je w sprawnie działająca sieć, aby usprawnić codzienne życie dużej grupy mieszkańców – wyjaśnia Olbert.

Koniecznym element dla ciągłości tej trasy jest stworzenie przejazdu przez ulicę Sosnkowskiego na przedłużeniu ul. Wodociągowej w kierunku Grota Roweckiego. – Alternatywy są dwie. Przesunięcie niebezpiecznego, na łuku drogowym, przejścia dla pieszych i zrobienia naziemnego przejścia pieszo – rowerowego. Wydaje się to być trochę kontrowersyjny pomysł, ze względu na pozorne zmniejszenie płynności ruchu, ale wyraźnie zwiększy się bezpieczeństwo zarówno pieszych jak i kierujących pojazdami (częste stłuczki na ulicy Sosnkowskiego). Drugim pomysłem bardziej kosztownym jest zrobienie zjazdu do przejścia podziemnego, przy zachowaniu ciągłości trasy w stronę centrum – tłumaczy pomysłodawca projektu. – Jesteśmy przed konsultacjami zwycięskiego projektu z Miejskim Zarządem Dróg oraz przedstawicielem środowisk rowerowych, m.in. Stowarzyszeniem Piasta – dodaje autor.

Każde z tych rozwiązań  na pewno w znaczący sposób usprawni nie tylko  komunikację rowerową, ale również dynamicznie rozwijające się rozwiązania transportu osobistego. Chodzi tutaj o użytkowników hulajnóg elektrycznych, deskorolek, rolek, monockli, hoverbordów itp. – Zlikwiduje to również istotną barierę architektoniczną dla osób starszych czy niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich. Idea wykorzystania przestrzeni miejskiej, tak żeby przede wszystkim służyła ludziom i  rozwiązania związane z optymalnym wykorzystaniem przestrzeni to na pewno elementy miasta, w którym chcę mieszkać  – podsumowuje Olbert.

 

 

Najnowsze artykuły