Szykują się ważne zmiany związane z nabyciem pojazdu

W parlamencie powstają przepisy zakładające, że od 1 stycznia 2024 r. zgłoszenie nabycia pojazdu ma zostać zastąpione obowiązkiem jego rejestracji. Sprawdziliśmy, czy oznacza to dodatkowe koszty dla zainteresowanych.

Zmiana prawa nałoży dodatkowe obowiązki m.in na właścicieli komisów samochodowych, może się także przyczynić do wzrostu cen. Zgodnie z obecnym stanem prawnym, osoba fizyczna lub firma kupująca samochód, który był już wcześniej w Polsce zarejestrowany, powinna zgłosić ten fakt w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy. Można tego dokonać za darmo, korzystając z platformy ePUAP i posługując się profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.

Oficjalnie nowe regulacje mają zaprowadzić porządek w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Ich celem jest usunięcie z bazy osób, które od dawna nie są już właścicielami przypisanych do nich pojazdów oraz samych “samochodów widm”, istniejących wyłącznie w CEPiK-u. W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 14 marca 2005 r., które przez okres 10 lat nie przechodziły badań technicznych i nie posiadały ubezpieczenia OC, zgoda na dopuszczenie do ruchu ma zostać automatycznie cofnięta.

Nowe przepisy najbardziej odczują przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą  w zakresie obrotu pojazdami. Z nowej regulacji prawnej  wynika, że jeśli nie dokonamy zgłoszenia zbycia pojazdu w terminie 30 dni, organ nałoży karę pieniężną w wysokości 250 zł, kolejne sankcje to 500 zł kary za  niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu przez osobę fizyczną w terminie 30 dni i termin 90 dni dla przedsiębiorców prowadzących obrót pojazdami na terytorium RP. Kara aż 1000 zł za niezarejestrowanie pojazdu w terminie 180 dni, a w przypadku przedsiębiorców 2000 zł.

Mając to na względzie, jeśli przedsiębiorca nie znajdzie  w ustawowym terminie nabywcy na pojazd używany, w celu uniknięcia kar będzie musiał złożyć wniosek o rejestrację pojazdu, ponosząc tym samym  dodatkowe koszty w wysokości 66,50 zł lub 160 zł w przypadku rejestracji ze zmianą tablic rejestracyjnych. Sprzedaż pojazdów w  komisach i  salonach samochodowych uzależniona jest od bieżącej sytuacji na rynku zagranicznym i krajowym,  w tym  poziomu inflacji, a także zapotrzebowania na daną markę i model pojazdu.

– Trudno dzisiaj jednoznacznie przewidzieć, jaki wpływ będzie miała ewentualna zmiana przepisów na rynek samochodów używanych. Aktualnie  obserwujemy, że jednak większość klientów Referatu Komunikacji Urzędu Miasta Opola rejestruje używane pojazdy. Problem, który prawdopodobnie może się pojawić, to nabycie pojazdów uszkodzonych z nieważnymi badaniami technicznymi. I tutaj wystąpią także dodatkowe koszty – 61 zł za wydanie tablic tymczasowych na okres naprawy pojazdu czy wykonania przeglądu technicznego – powiedziała nam zastępca naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Opola, Izabela Chorzewska.

Dariusz Król

Znawca futbolu, pomysłodawca i były redaktor naczelny ogólnopolskiego tygodnika „Tylko piłka”. W przeszłości także dziennikarz tygodnika i dziennika Gazeta Opolska (m.in. kierownik działu sportowego). Obecnie redaktor magazynu „Opole i kropka” i Czasu na Opole, w których zajmuje się głównie tematami z życia miasta, historią i sportem.

Najnowsze artykuły