18-metrowe “elektryki” wyjechały na trasy

Pierwsze przegubowe autobusy elektryczne we flocie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego zaczęły dzisiaj (11.12) kursowanie na liniach 5, 9 i 13.

Pierwszy kurs na 13 rozpoczął się o 4:59 autobusem o numerze bocznym 870. Za kółkiem zasiadł Michał Jarosz, kierowca z 4-letnim stażem.

Wcześniej jeździłem linią 25, czyli również autobusem elektrycznym. Przegub prowadzi się jednak trochę inaczej. Na pewno trzeba być bardziej czujnym. To przecież dużo większą masa. Dzisiaj w pracy byłem trochę szybciej niż zwykle. Trzeba było się przygotować i sprawdzić, czy wszystkie systemy działają. W nowych autobusach znalazły się przecież pewne nowinki techniczne, które na pewno ułatwią nam pracę, ale przed wyjazdem na trasę musieliśmy je sprawdzić.

Drugi autobus przegubowy, o numerze bocznym 871 poprowadziła Marta Bajorko, kierowca autobusu od 7 lat.

– Był duży stres. 1,5 roku jeździłam na krótszym “elektryku”, więc specjalnych nowości nie ma, ale jest dłuższy, to inny komfort jazdy.  Inaczej się go powadzi. jest zdecydowanie dłuższe hamowanie, dłużej się rusza. Oprócz nowości, które znalazły się na pokładach, w tym asystenta hamowania, czy kontroli prawej strony, wyposażenie jest podobne do tych “elektryków”, które już znamy. Przed rozpoczęciem pracy na tych nowych pojazdach mieliśmy szkolenie specjalistyczne. A dzisiaj… 1,5 h przed rozpoczęciem pracy przyszliśmy. żeby się wczuć, żeby się przygotować przede wszystkim psychicznie do prowadzenia długiego autobusu. 

Przypomnijmy, w ramach projektu zakupionych zostało 8 autobusów elektrycznych – dwa przegubowe oraz sześć dwunastometrowych. Pojazdy przegubowe na swoich pokładach mogą przewozić maksymalnie po 120 osób, a dwunastometrowe po 75. Nowe “elektryki” są wyposażone w udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, w tym m.in.: w rampę dla wózków, przyciski dla osób z niepełnosprawnościami, ułatwiające korzystanie z pojazdów, a także system informacji głosowej i wizualnej.
Zakup autobusów był możliwy dzięki dofinansowaniu unijnemu. Koszt całego projektu to 32 miliony złotych.

Najnowsze artykuły