Rekord pasażerów, nowe autobusy i jubileusz – MZK podsumowuje 2023 rok

Ponad 20 milionów 773 tysiące pasażerów, prawie 4 miliony 800 tysięcy sprzedanych biletów i 5 milionów 772 tysiące przejechanych wozokilometrów – rok 2023 był bardzo udany dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Na ulice wyjechały nowe autobusy, uruchomione zostały nowe linie. Spółka zanotowała też wzrost liczby zatrudnionych kierowców.

Rekord pasażerów – takiej liczby nie było od lat

Rekordowa liczba korzystających z komunikacji miejskiej w Opolu! W 2023 roku z przejazdów autobusami MZK skorzystało ponad 20 milionów 773 tysiące pasażerów. To największa liczba od lat! W 2022 było to 18 milionów 800 tysięcy osób, a w rekordowym 2019 – 20 milionów 750 tysięcy.

To znak, że komunikacja miejska w Opolu rozwija się w dobrym kierunku, jest też coraz bardziej atrakcyjna dla pasażerów – mówi Ewelina Laxy z MZK Opole. – W zeszłym roku sprzedaliśmy prawie 4 miliony 800 tysięcy biletów. Nasi pasażerowie najczęściej korzystali z biletów jednorazowych miejskich – kupowano je ponad 4,5 miliona razy. Pasażerowie MZK coraz częściej decydują się też na zakup biletów okresowych miejskich. W zeszłym roku zakupiono ich ponad 96 tysięcy. Dla porównania w 2022 było to ponad 85,5 tysięcy, a w 2021 ponad 60 tysięcy.

W 2023 roku pojazdy miejskiego przewoźnika przejechały łącznie ponad 5 milionów 772 tysiące wozokilometrów, z czego ponad 330 tysięcy autobusy elektryczne. Do pokonania tras zużyto prawie 2 miliony 300 tysięcy litrów paliwa.

Pozytywne skutki przyniosły kampanie rekrutacyjne – w zeszłym roku spółka zanotowała wzrost liczby zatrudnionych kierowców o niemal 10%.

 

Nowe linie przyciągają pasażerów

W minionym roku nasze pojazdy jeździły łącznie na 21 liniach publicznych. We wrześniu w życie weszły założenia tzw. trójpaku dla komunikacji. Uruchomione zostały nowe linie autobusowe: 1, N1 i N2. Linia ekspresowa (1) zapewniła szybkie połączenie wschodu z zachodem miasta, z pominięciem ścisłego centrum.

Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że cieszy się ona coraz większą popularnością – w godzinach największego zainteresowania frekwencja pasażerów to 3 osoby na każdy przejechany kilometr. Jest to liczba porównywalna z frekwencją na takich liniach jak: 5, 9, 12 i 18 – informuje Ewelina Laxy. – W dni robocze wykonywanych jest na niej 48 kursów (w soboty jest ich 14), a dojazd z przystanku początkowego (Witosa-Wygonowa) do końcowego (Wrocławska-Centrum Handlowe) trwa niespełna 30 minut. 2 września uruchomione zostały także kursujące codziennie linie nocne N1 i N2. Pierwsza z nich łączy pętle Witosa-Wygonowa i Dambonia, a druga pętle przy ulicach Pużaka i Złotej. Obydwie linie kursują przez największe opolskie osiedle – Armii Krajowej.

W minionym roku zmodyfikowany został rozkład jazdy wszystkich istniejących linii. Autobusy zatrzymują się na przystankach częściej, a ich odjazdy są ze sobą lepiej skoordynowane. Wprowadzono także zmiany pozwalające na podwyższenie punktualności przewozów.

Nowe autobusy i kolejna umowa

2023 rok to również czas nowych inwestycji i zakupu nowoczesnych autobusów. W połowie grudnia na ulice Opola wyjechało osiem autobusów elektrycznych, w tym dwa przegubowce. Te ostatnie to pierwsze tego typu pojazdy w naszej flocie. Na trasę wyjechały 11 grudnia. Pierwszy kurs elektrycznym przegubowcem rozpoczął się równo o godzinie 4:59. Za kółkiem autobusu o numerze bocznym 870 zasiadł Michał Jarosz, kierowca z 4-letnim stażem.

Wcześniej jeździłem linią 25, czyli również autobusem elektrycznym. Przegub prowadzi się jednak trochę inaczej. Na pewno trzeba być bardziej czujnym. To przecież dużo większa masa – zaznaczał Jarosz. – Dzisiaj w pracy byłem trochę szybciej niż zwykle. Trzeba było się przygotować i sprawdzić, czy wszystkie systemy działają. W nowych autobusach znalazły się przecież pewne nowinki techniczne, które na pewno ułatwią nam pracę, ale przed wyjazdem na trasę musieliśmy je sprawdzić.

Osiem nowych autobusów elektrycznych kursuje na liniach 5, 9 i 13, a w weekendy na linii 3. W ramach realizacji tego zadania do opolskiej zajezdni przyjechały pojazdy marki Solaris. Wybudowana została także infrastruktura, w tym ładowarki w zajezdni oraz szybka ładowarka pantografowa, która znajduje się na pętli przy ul. Pużaka. Projekt opiewał na ok. 32 milionów złotych. Jego realizacja była możliwa dzięki dofinansowaniu unijnemu.

We wrześniu Miasto Opole podpisało umowę na dostarczenie kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Przetarg wygrała firma Solaris Bus&Coach. Nowe pojazdy mają przyjechać do Opola do listopada przyszłego roku. Będą one przeznaczone do elektryfikacji linii 3 i 11.

Obecnie we flocie MZK jest 13 autobusów elektrycznych. Po zrealizowaniu kolejnego projektu będzie ich 22.

70 lat jak jeden dzień

Okrągłe urodziny to okazja do świętowania. W 2023 roku spółka obchodziła jubileusz 70-lecia. Z tej okazji zorganizowano szereg wydarzeń, które przypomniały historię zakładu. W ramach obchodów, we współpracy z Archiwum Państwowym w Opolu, stworzono ekspozycję, którą można było oglądać m.in. obok przystanku Plac Kopernika-Uniwersytet. Na 20 planszach zawarta została historia opolskiej komunikacji miejskiej od 1953 roku. Wystawa trafiła też (w nieco mniejszym rozmiarze) do autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

W roku jubileuszowym zaprosiliśmy też gości do naszej zajezdni. W Dniu Otwartym naszej bazy wzięli udział nie tylko miłośnicy komunikacji miejskiej z Opola, ale także osoby, które na co dzień korzystają z przejazdów naszymi autobusami. Odwiedzający mogli zasiąść w kabinach kierowców, przyjrzeć się pracy dyspozytora, poznać tajniki codziennej obsługi autobusu, a także uczestniczyć w myciu autobusu – dodaje Ewelina Laxy.

Rok jubileuszowy zaowocował też obroną pozycji wicelidera Ogólnopolskiego Rankingu Najlepszych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej. Plebiscyt został zorganizowany przez Strefę Gospodarki Dziennika Gazety Prawnej. Na tym samym miejscu ex aequo znalazło się Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice Sp. z o.o.

Nasza praca została doceniona po raz czwarty, a po raz trzeci uplasowaliśmy się na II miejscu rankingu – zaznacza Laxy. – Kapituła konkursowa w uzasadnieniu przyznania drugiego miejsca podkreśla średni wiek taboru, który jest jednym z najmłodszych w kraju (nieco ponad 6 lat), a także realizację założeń ekologicznych, w tym wprowadzanie nowoczesnych autobusów elektrycznych. Weryfikacji podlegały także aspekty ekonomiczne i techniczne.

Rok 2023 to również pierwszy rok funkcjonowania Opolskiego Dworca Autobusowego w ramach Centrum Przesiadkowego Opole Główne. Kilkunastu przewoźników realizuje tam kursy przyjazdowe i odjazdowe. Z Centrum w minionym roku odprawionych zostało niemal 700 tysięcy pasażerów, którzy każdego dnia korzystali z ponad 300 kursów odjazdowych.

Najnowsze artykuły