Wydawanie paszportów będzie czasowo wstrzymane
Utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, które ma zastąpić Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych spowoduje, że od 8 listopada przyjmowanie wniosków i wydawanie paszportów będzie wstrzymane.To utrudnienie ma potrwać do 14 listopada.
Jak podaje oficjalna strona rządowa wszystkie organy i jednostki w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. Natomiast Ci, którzy mają złożone wnioski i zaplanowane na ten termin odbiory dokumentów, też nie będą mogli tego uczynić. Jak czytamy w komunikacie istnieje możliwość otrzymania tymczasowego dokumentu w uzasadnionych i krytycznych przypadkach. „Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek)” – podkreślono w komunikacie.
Celem tych zmian ma być włączenie tego elementu do Systemu Rejestrów Państwowych, który obecnie łączy sześć rejestrów m.in. dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych czy PESEL i ma uchylić obowiązującą regulację z 2006 roku.
Dodatkowo utworzenie tej e-usługi spowoduje, że będzie można sprawdzić czy nowy paszport jest gotowy do odbioru, jest ważny lub nie, pozwoli zgłosić utratę bądź uszkodzenie dokumentu czy zweryfikowanie danych w RDP. Dodatkowo po wejściu ustawy paszport o 10-cio letniej ważności otrzymają osoby od ukończenia 12-go a nie jak do tej pory 13-go roku życia.