4 tysiące kursów i 23 tysiące kilometrów – opolskie “elektryki” od 2 miesięcy wożą pasażerów

Ponad 23 tysiące kilometrów, setki zatrzymań na przystankach i tysiące pasażerów – od kilku miesięcy opolanie mogą korzystać z przejazdów autobusami elektrycznymi. Pojazdy te kursują na liniach 25 i 15. Do końca października wykonały ponad 4 tysiące kursów.

Do tej pory pięć „elektryków” przejechało 23 038 kilometrów ulicami stolicy regionu. Zużyły łącznie ponad 30 tysięcy 857 kilowatogodzin. Pierwszy autobus elektryczny z numerem bocznym 802 wyjechał na ulice Opola 25 sierpnia o godz. 5:12. Swoją trasę rozpoczął od przystanku Prószkowska-Politechnika w stronę ulicy Pużaka. Za jego sterami siedziała Marta Bajorko, kierowca z ponad 5-letnim stażem.

Pierwszemu przejazdowi na linii towarzyszył duży stres – mówi kierowczyni. – Zanim wyjechałam na ulice pojeździłam po placu zajezdni. Kiedy wsiedli pierwsi pasażerowie zastanawiałam się jak oni odczuwają jazdę, czy nie szarpie, czy nie przyspieszam za bardzo. Wszystko było nowością – w kabinie cisza, nie było słuchać silnika. Prowadzenie takiego pojazdu jest również dla nas komfortowe – zaznacza.

Za sterami opolskich pojazdów zasiada codziennie pięć par kierowców. Obsłużyć je potrafią także dublerzy. Szkolenie pracowników Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego odbyło się w sierpniu. Przyswoili wtedy wiedzę praktyczną i teoretyczną – poznali budowę autobusu, nauczyli się jak zachowywać w razie awarii, a także jak obsłużyć pantograf i ładowarki w zajezdni.

Po tych kilku miesiącach muszę przyznać, że prowadzenie autobusu elektrycznego znacząco różni się od kierowania spalinowym – mówi nam Marta Bajorko. – Dzisiaj nie przesiadłabym się na tradycyjny autobus. Chyba, że muszę, bo jest taka potrzeba. Ale nie zamieniłabym „mojego” 802 na inny. Prowadzenie do to dla mnie olbrzymi komfort – jest cichutki, nie trzęsie, z racji tego, że retarder jest w pedale hamulca hamowanie jest delikatne. Pozwala to nie tylko komfortowo prowadzić pojazd, ale również wygodnie nim podróżować – przyznaje nasza rozmówczyni.

Autobusy, które będą jeżdżą ulicami Opola są wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy,  napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. Pojazdy posiadają trzy pary podwójnych drzwi, a na ich pokładzie znajduje się: 28 miejsc siedzących, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z wózkami dziecięcymi. Autobusy są wyposażone również w dostęp do sieci WiFi oraz w gniazda USB.

Przypomnijmy, autobusy Solaris Urbino 12 Electric zostały zakupione w ramach projektu „Elektromobilne Opole – etap 1”. Koszt tego zadania to 21 milionów złotych, z czego 14 milionów pochodziło z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W przyszłym roku do Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Opolu przyjadą kolejne autobusy elektryczne. Osiem pojazdów będzie dostarczonych przez firmę Solaris. Będą to dwa autobusy przegubowe oraz sześć dwunastometrowych.

Najnowsze artykuły