Na jednym ładowaniu przejadą 100 kilometrów

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostarczenie 8 autobusów elektrycznych. Autobusy przyjadą do Opola w ciągu 360 dni. Będą obsługiwały linie: 5, 9 i 13.

 To linie poruszające się głównymi ciągami komunikacyjnymi stolicy regionu – zaznacza prezes MZK Opole Tadeusz Stadnicki.

Pojazdy te będą szły w kierunku pojazdów ultranowoczesnych. W „elektrykach” pojawią się nowoczesne rozwiązania. To m.in. asystent aktywnego hamowania. Firma Solaris postawiła na to po raz pierwszy. System rozpoznaje przeszkodę i wysyła ostrzeżenie kierowcy. Jeśli nie uzyskałby odpowiedzi w postaci jego reakcji, rozpocząłby działanie. Nie polegało by to jednak na gwałtownym hamowaniu, tak aby pasażerowie nie odnieśli obrażeń. Drugie rozwiązanie, które jest novum, to asystent kontroli prawej strony. Obejmuje ono obserwację martwej strefy, której kierowca przy skręcie nie widzi. System ma ostrzegać przed ewentualną kolizją z innymi pojazdami i uczestnikami ruchu. – dodaje prezes Stadnicki.

Firma Solaris dostarczy sześć pojazdów 12-metrowych i dwa 18-metrowe przegubowce. Koszt inwestycji to 31 milionów 783 tysiące złotych.

Autobusy przegubowe pomieszczą około 110 pasażerów. – mówi Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży Krajowej Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

„Elektryki, które dostarczymy będą wyposażone w nowości. Między innymi w system neutralizujący wirusy i bakterie. Jest to system oparty na lampach UV. Specjalne filtry zabijają mikro ustroje w całym systemie wentylacji i klimatyzacji autobusu. Będą zdecydowanie bezpieczniejsze, pod względem zdrowotnym, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. – dodaje dyrektor Sienkiewicz

Obecny na podpisaniu umowy Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski zaznacza, że stolica regionu za jeden z głównych celów stawia sobie dbałość o ekologię oraz komunikację miejską.

Popieramy transport zbiorowy, stąd od wielu lat w naszym mieście dokonuje się rewolucja w tej sferze. – przyznaje prezydent Opola

Ma ona zachęcić do korzystania z autobusów MZK mieszkańców. Żeby wybierali autobusy, nie samochody. Samochodem, przeciętnie, jedzie nieco ponad 1 osoba, tymczasem w autobusie jedzie kilkadziesiąt i dojeżdżają do celu, co jest lepsze dla środowiska. Elektryki są zeroemisyjne; Zero „złej” emisji trafi do powietrza. Bardzo się z tego cieszę, bo transport zbiorowy jest ekologiczny nie tylko w deklaracjach, ale także w konkretnych czynach, które tu można obserwować. Te autobusy spowodują, że 1/6 taboru MZK będzie zeroemisyjna.

Zakup autobusów jest możliwy dzięki 85% dotacji z Unii Europejskiej.

Jakub Koziarz

Dziennikarz, autor tekstów, zajmuje się fotografią, realizacją wideo oraz montażem filmów. W Czasie na Opole zajmuje się tematami kulturalnymi, tj. promocją wydarzeń miejskich oraz ich relacjonowaniem.

Najnowsze artykuły